Modernizacja SP32 z silnikiem MTU (Loksmod)

SP32_trzcianka_radziolpl

29 Maja 2012 |Trzcianka| SP32-204 prowadząca TLK 85106 „Lublinianin” z Gorzowa Wlkp. do Lublina opuszcza Trzciankę. Pociąg przed momentem minął się z opóźnionym Regio z Piły do Krzyża prowadzonym SU42-532.

W 1999 roku Przedsiębiorstwo Państwowe „Polskie Koleje Państwowe” ogłosiło przetarg na modernizację lokomotyw serii SP32. Jako wykonawcę wybrano Konsorcjum „Loksmod”, utworzone przez ZNLS Piła, ZNTK Poznań i ZNTK Nowy Sącz. Projekt modernizacji przygotował Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu (późniejszy IPS „Tabor”). Projekt finansowo wsparło „Energetyczne Towarzystwo Finansowo-Leasingowe Energo-Utech”. Planowano przebudować około 100 lokomotyw serii SP32.

Modernizacja obejmowała wymianę oryginalnego rumuńskiego silnika spalinowego M820SR na silnik 12V396TC14 produkcji MTU (Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH – fabryka założona w 1909 roku przez Wilhelma Maybacha). Wykorzystano dotychczasową prądnicę główną. Sterowanie pracą silnika spalinowego odbywa się poprzez nowy elektroniczny kontroler mikroprocesorowy ECS z diagnostyką i ochroną silnika, który współdziała z układem sterowania napędem lokomotywy poprzez procesor sterujący INTELO 118 firmy LOKEL. Zrekonstruowano system hamulca elektrodynamicznego (oryginalny układ hamulca ED był w praktyce nieużywany) oraz ogrzewania pociągu (pozostawiając dotychczasową prądnicę grzewczą). Zastosowano nową tablicę pneumatyczną z IPS Poznań (z zabudowanymi na niej układami: sterowania hamulcem zespolonym i dodatkowym, układami SHP, CA i RS, współpracy hamulca ED z hamulcem pneumatycznym, pneumatycznymi rozrządu oraz piasecznic). Zrekonstruowano kabinę maszynisty – zamontowano nowe okna o nieco zmienionych wymiarach (z szybami z kilkuwarstwowego szkła z naniesioną powłoką grzejną zamocowane w gumowych uszczelkach) z elektrycznymi wycieraczkami ze spryskiwaczem. Nowe pulpity sterownicze zamontowano tak jak do tej pory – w przeciwległych rogach kabiny. Przy każdym pulpicie zamontowano ergonomiczny fotel z wszechstronną regulacją (obrót,pochylenie oparcia,regulacja wysokości,odchylanie podłokietników, przesuw przód/tył). Ogrzewanie kabiny zrealizowano poprzez nagrzewnicę gorącym płynem z układu chłodzenia silnika spalinowego. Nagrzewnica posiada elektryczny wentylator, wymuszający przepływ ciepłego powietrza tak jak w układzie ogrzewania w samochodach. W dachu kabiny zamontowany jest dodatkowo wentylator wyciągowo-tłoczący, co zapewnia sprawną wymianę powietrza. Na wyposażenie socjalne składa się umywalka z ciepłą wodą i szafka ubraniowa.

SP32-2XX_pulpit_radziolpl

Pulpit A zmodernizowanej lokomotywy SP32 od numerów 201 wzwyż. Do nowoczesnej formy (tu już dość wyeksploatowanej) nie pasuje tylko prędkościomierz rejestrujący „Haslera” i „zabytkowy” manipulator radiotefonu „Radmor”.

Lokomotywy otrzymały też instalację przeciwpożarową z wyzwalaniem automatycznym i ręcznym oraz nowe reflektory halogenowe (produkcji POSTEOR Wrocław).

Dzięki przeprowadzonej modernizacji osiągnięto poprawę następujących parametrów:

-współczynnika gotowości technicznej – zmniejszenie awaryjności

-zużycie paliwa i oleju smarnego – spadek zużycia dzięki zastosowaniu nowoczesnego silnika spalinowego

-wzrost mocy na cele trakcyjne

-przebiegi międzynaprawcze – wydłużenie czasu między kolejnymi naprawami

-emisja szkodliwych substancji – zmniejszenie emisji

-poprawę bezpieczeństwa i komfortu obsługi – poprawienie widoczności oraz zmniejszenie drgań i hałasu. Poprawa systemu ogrzewania i oświetlenia kabiny.

Modernizację pierwszego egzemplarza – lokomotywy SP32-130 (nr fabryczny 25437/1989) wykonano w ZNLS Piła. Prototyp ukończono w październiku 2000 roku, a jeszcze w listopadzie rozpoczęto eksploatację obserwowaną w lokomotywowni Krzyż. Z planowanej setki przebudowano zaledwie 10 lokomotyw. Poniżej zestawienie:

Modernizacja SP32 – silnik MTU 12V396TC14
Lp Oznaczenie po modernizacji Przebudowa z Zakład modernizujący Data modernizacji Data i rodzaj ostatniej naprawy
1 SP32-201 SP32-130 ZNLS Piła 2000 Rev. 31.01.2005 ZNTK Nowy Sącz
2 SP32-202 SP32-046 ZNLS Piła 2001 Rev.XX.01.2007 NEWAG Nowy Sącz
3 SP32-203 SP32-044 ZNTK Nowy Sącz 2001 Rev. 15.12.2006 NEWAG Nowy Sącz
4 SP32-204 SP32-132 (053) ZNTK Poznań 2001 Rev. 28.02.2007 NEWAG Nowy Sącz
5 SP32-205 SP32-113 ZNLS Piła 2001 N.Gł.26.05.2001 ZNLS Piła
6 SP32-206 SP32-043 ZNTK Nowy Sącz 2001 Rev. 29.12.2009 PR Gdynia
7 SP32-207 SP32-053 (062) ZNTK Poznań 2001 Rev. 30.04.2005 ZNTK Nowy Sącz
8 SP32-208 SP32-076 ZNLS Piła 2003 N.Gł. 31.01.2003 ZNLS Piła
9 SP32-209 SP32-062 (110) ZNTK Poznań 2003 N.Gł. 31.01.2003 ZNTK Poznań
10 SP32-210 SP32-128 ZNTK Nowy Sącz 2003 N.Gł. 29.03.2003 Nowy Sącz

Kliknięcie na numer lokomotywy przeniesie nas do strony ze zdjęciem i krótkim opisem.

W kolumnie „Przebudowa z” podano rzeczywiste numery maszyn, z których przebudowano lokomotywy po modernizacji. W nawiasach podano oficjalne numery maszyn przed przebudową – w ZNTK Poznań zamieniono pojazdy eliminując lokomotywę o numerze 110, która podobno była w złym stanie technicznym. Zamiast niej wykorzystano lokomotywę o numerze 132.

240402_SP32-205_Ck_radziolpl
24 kwietnia 2002 |Zakład Taboru w Czerwieńsku|SP32-205 przed halą numer 1 – poszycie budki maszynisty po poprawkach blacharskich i szpachlowaniu czeka na malowanie. Takie prace niespełna rok po naprawie głównej mogły świadczyć o niedostatecznym przygotowaniu pudła w trakcie remontu w ZNLS Piła.

Tabelka została stworzona praktycznie w całości na podstawie informacji z opisów zamieszczonych na wyżej wymienionych lokomotywach obecnie i w przeszłości. Jak widać po prototypie z ZNLS Piła w 2000 roku poddano modernizacji kolejne sześć maszyn (po dwie w Pile, Poznaniu i Nowym Sączu), a dwa lata później jeszcze kolejne trzy maszyny (po jednej w każdym z trzech zakładów). Dalszej modernizacji zaniechano.

W kwietniu 2014 „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. ogłosiły przetarg na naprawę P4 dwóch sztuk silników spalinowych (typ 12V396TC14 – z lokomotyw o numerach 201 i 207) oraz dwóch silników trakcyjnych (typ MCT 542×258). Były to prawdopodobnie przygotowania do przeprowadzenia napraw rewizyjnych kolejnych dwóch SP32-2XX w PR Krzyż. Ostatecznie jednak przetargi unieważniono i do przywrócenia do ruchu tych pojazdów nie doszło.

Cztery z dziesięciu pojazdów odstawiono po upłynięciu okresu przebiegu międzynaprawczego – nie zostały skierowane na naprawy rewizyjne. Najdłużej eksploatowanym pojazdem był ten o numerze 206 – naprawę rewizyjną w PR Gdynia (wraz ze zmianą barw na srebrno-wiśniowe) ukończono w 29.12.2009 – w związku z tym lokomotywa miała ważne Świadectwo Sprawności Technicznej do 29.12.2017. Z tym też dniem odstawiono ostatnią lokomotywę serii SP32 – eksploatacja tej serii w Polsce dobiegła końca (ostatnie dni maszyny o numerze 206 opisano TUTAJ). Wszystkie dziesięć egzemplarzy (numery 201 do 210) odstawiono w Krzyżu Wielkopolskim.

Dziękuję kolegom, którzy pomogli mi uściślić jeszcze niektóre z dat. Będę też wdzięczny za dalszą pomoc.

W tworzeniu artykułu korzystałem z:

-publikacji dr inż. Zygmunta Marciniaka z IPS „Tabor”: Zmodernizowana Lokomotywa do ruchu pasażerskiego serii SP32 – konstrukcja i badania.

-artykułu Pawła Czecha w numerze 1-2/2014 KMiD: Stracone lokomotywy serii SP32


Aktualizacja 19.07.2019
Właściciel wszystkich lokomotyw SP32-2xx – „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. ogłosił pisemny konkurs ofert na sprzedaż 9 z 10 lokomotyw serii SP32 (oprócz SP32-206). Termin składania ofert to 31.07.2019. Rozstrzygnięcie nastąpi w terminie 14 dni.

Szczegółowe warunki przetargu można zobaczyć na stronie oferenta:

https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/ogloszenia-o-sprzedazy/sprzedaz-lokomotyw-spalinowych-serii-sp32-prl-250-9-2019/

Ceny wywoławcze netto poszczególnych pojazdów różnią się dość znacznie:

201,202,203,204 – 490 000 złotych

207 – 530 000 złotych

205 – 695 000 złotych

209 – 760 000 złotych

208 – 820 000 złotych

210 – 875 000 złotych

Ceny pojazdów są dość interesujące – najtaniej wyceniono egzemplarze najdłużej pracujące, a najdroższe są te odstawione od dłuższego czasu.

Istotną informacją jest fakt, że lokomotywy sprzedawane są jako jako zdatne do ruchu po przeprowadzeniu napraw P4, a nie z przeznaczeniem do pocięcia na złom. Daje to nikłą nadzieję na dalszą eksploatację maszyn u innego przewoźnika.


Aktualizacja 31.07.2019
Niestety w dniu dzisiejszym „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. poinformowały o unieważnieniu konkursu ze względu na brak ofert.


Właściciel pojazdów próbował później jeszcze trzykrotnie sprzedać powyższe lokomotywy. Bezskutecznie. Osobny post na ten temat możecie przeczytać tutaj.


One comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s