
Spółka „Polregio” (wtedy: „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.) zakończyła eksploatację lokomotyw serii SP32 w grudniu 2017 roku. Ostatnim jeżdżącym egzemplarzem była maszyna o numerze 206. W związku z brakiem zapotrzebowania na ten typ taboru (potrzeby eksploatacyjne w zakresie prowadzenia pociągów złożonych z lokomotywy i wagonów na liniach niezelektryfikowanych zaspokajano za pomocą pojazdów serii SU42 – słabszych, ale tańszych w eksploatacji i w utrzymaniu) podjęto decyzję o sprzedaży SP32.
Pierwszy przetarg ogłoszono w 19 lipca 2019 roku. Na sprzedaż wystawiono 9 z 10 egzemplarzy. W ofercie nie znalazł się tylko numer 206. Prawdopodobnie przewoźnik planował przeprowadzenie naprawy poziomu P4 dla tego pojazdu – odstawiono go tylko ze względu na upływ terminu międzynaprawczego.
Sporym zaskoczeniem były ceny wywoławcze. Logicznym byłoby stwierdzenie, że ich zróżnicowanie wynika z różnego stanu technicznego poszczególnych egzemplarzy oraz ich kompletności. Ceny te zestawiono w poniższej tabeli:
Lp | Seria i numer | cena wywoławcza |
1 | SP32-201 | 490 000 zł |
2 | SP32-202 | 490 000 zł |
3 | SP32-203 | 490 000 zł |
4 | SP32-204 | 490 000 zł |
5 | SP32-205 | 695 000 zł |
6 | SP32-207 | 530 000 zł |
7 | SP32-208 | 820 000 zł |
8 | SP32-209 | 760 000 zł |
9 | SP32-210 | 875 000 zł |
Jak łatwo zauważyć, najtaniej wyceniono pojazdy eksploatowane najdłużej. Lokomotywy numer 202 i 204 pracowały do 2015 roku. Najdroższy pojazd o numerze 210 pracował do 2010 roku. Nie znam dokładnie stanu technicznego poszczególnych pojazdów, jednak można przypuszczać, że odstawione wcześniej maszyny służyły jako dawcy części dla dłużej eksploatowanych pojazdów. Częstą sytuacją było demontowanie silników trakcyjnych – pod koniec eksploatacji często sprawiały problemy.
Istotną informacją jest fakt, że lokomotywy oferowane były jako jako zdatne do ruchu po przeprowadzeniu napraw P4, a nie z przeznaczeniem do pocięcia na złom. Dawało to nikłą nadzieję na dalszą eksploatację maszyn u innego przewoźnika. Z tego, co mi wiadomo miejsce postoju lokomotyw odwiedzali przedstawiciele różnych przewoźników – jednak prawdopodobnie konfrontacja stanu pojazdów z ich cenami wywoławczymi nie wypadła pomyślnie.
Ogłoszony 19 lipca 2019 roku postępowanie miało termin otwarcia wniosków określony na 31 lipca 2019 roku. Postępowanie zostało unieważnione ze względu na brak ofert. Postanowiono więc ogłosić kolejne postępowania. Z podobnym skutkiem. W sumie ogłoszono cztery postępowania o sprzedaży tych lokomotyw. Ich zestawienie umieściłem poniżej:
Data wszczęcia postępowania o sprzedaży: | Numer postępowania | data otwarcia ofert | rezultat |
17.07.2019 | PRL-250/9/2019 | 31.07.2019 | brak ofert |
30.08.2019 | PRL-250/15/2019 | 9.09.2019 | brak ofert |
19.09.2019 | PRL-250/21/2019 | 30.09.2019 | brak ofert |
23.06.2020 | PRL-250/20/2020 | 6.07.2020 | brak ofert |
Co ciekawe – mimo braku ofert nie zdecydowano się na obniżenie cen wywoławczych w kolejnych postępowaniach. W czasie pisania tego posta (grudzień 2021) wszystkie lokomotywy SP32-2XX są nadal w posiadaniu przewoźnika. Dodatkowo ma on jeszcze dwa niesprawne pojazdy z pierwszej modernizacji – o numerach 073 oraz 147.
Informacje o przetargach zawarte w artykule zaczerpnięto z oficjalnej strony właściciela pojazdów: https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/ogloszenia-o-sprzedazy/
Aktualizacja 7.10.2022 Na jednym z portali kolejowych umieszczono informację o ogłoszeniu przetargu na sprzedaż lokomotyw przez Polregio. Jest tam mowa między innymi o SP32 o numerach: 201, 202 oraz 204. Informacje w tabeli zostanie uzupełnione po dotarciu do ogłoszenia zródłowego.
I’m afraid they will remain there for some while… Did they think also about export but then they have to lower the prices. I hope they will not be lost for ever, they still look like great machines.
PolubieniePolubienie
Czy brak kupujących nie wynika z tego, że jest to praktycznie zlom? To znaczy niby wszystkie części są ale lokomotywy nie da się odpalić?
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Lokomotywy wymagają przeprowadzenia napraw rewizyjnych – kupuje się pojazdy w gorszym stanie. Ale zazwyczaj są to popularne serie, które każdy zakład naprawi i znajdzie do nich części. Każdy też nimi pojedzie. Tu mamy w pewnym sensie unikaty – problem będzie ze wszystkim.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
W sumie byłyby to idealne lokomotywy dla PKP IC, ale nie chce mi się wierzyć w to, by narodowy przewoźnik miał zakupić te loki, wyremontować i eksploatować.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Gwoździem do trumny dla tej serii pod kątem eksploatacji w PKP IC była decyzja UTK o konieczności dwuosobowej obsady. Zmodernizowane w Newagu SM42 (SU42-10XX) choć słabsze – nie mają tej wady…
PolubieniePolubione przez 1 osoba