Przetargi na sprzedaż SP32-2XX

18 maja 2020 |Krzyż| Odstawione lokomotywy serii SP32 będące własnością Polregio.

Spółka „Polregio” (wtedy: „Przewozy Regionalne” Sp. z o.o.) zakończyła eksploatację lokomotyw serii SP32 w grudniu 2017 roku. Ostatnim jeżdżącym egzemplarzem była maszyna o numerze 206. W związku z brakiem zapotrzebowania na ten typ taboru (potrzeby eksploatacyjne w zakresie prowadzenia pociągów złożonych z lokomotywy i wagonów na liniach niezelektryfikowanych zaspokajano za pomocą pojazdów serii SU42 – słabszych, ale tańszych w eksploatacji i w utrzymaniu) podjęto decyzję o sprzedaży SP32.

Pierwszy przetarg ogłoszono w 19 lipca 2019 roku. Na sprzedaż wystawiono 9 z 10 egzemplarzy. W ofercie nie znalazł się tylko numer 206. Prawdopodobnie przewoźnik planował przeprowadzenie naprawy poziomu P4 dla tego pojazdu – odstawiono go tylko ze względu na upływ terminu międzynaprawczego.

Sporym zaskoczeniem były ceny wywoławcze. Logicznym byłoby stwierdzenie, że ich zróżnicowanie wynika z różnego stanu technicznego poszczególnych egzemplarzy oraz ich kompletności. Ceny te zestawiono w poniższej tabeli:

LpSeria i numercena wywoławcza
1SP32-201490 000 zł
2SP32-202490 000 zł
3SP32-203490 000 zł
4SP32-204490 000 zł
5SP32-205695 000 zł
6SP32-207530 000 zł
7SP32-208820 000 zł
8SP32-209760 000 zł
9SP32-210875 000 zł
Zestawienie cen wywoławczych w pierwszym ogłoszeniu o sprzedaży lokomotyw serii SP32 z 19.07.2019

Jak łatwo zauważyć, najtaniej wyceniono pojazdy eksploatowane najdłużej. Lokomotywy numer 202 i 204 pracowały do 2015 roku. Najdroższy pojazd o numerze 210 pracował do 2010 roku. Nie znam dokładnie stanu technicznego poszczególnych pojazdów, jednak można przypuszczać, że odstawione wcześniej maszyny służyły jako dawcy części dla dłużej eksploatowanych pojazdów. Częstą sytuacją było demontowanie silników trakcyjnych – pod koniec eksploatacji często sprawiały problemy.

Istotną informacją jest fakt, że lokomotywy oferowane były jako jako zdatne do ruchu po przeprowadzeniu napraw P4, a nie z przeznaczeniem do pocięcia na złom. Dawało to nikłą nadzieję na dalszą eksploatację maszyn u innego przewoźnika. Z tego, co mi wiadomo miejsce postoju lokomotyw odwiedzali przedstawiciele różnych przewoźników – jednak prawdopodobnie konfrontacja stanu pojazdów z ich cenami wywoławczymi nie wypadła pomyślnie.

Ogłoszony 19 lipca 2019 roku postępowanie miało termin otwarcia wniosków określony na 31 lipca 2019 roku. Postępowanie zostało unieważnione ze względu na brak ofert. Postanowiono więc ogłosić kolejne postępowania. Z podobnym skutkiem. W sumie ogłoszono cztery postępowania o sprzedaży tych lokomotyw. Ich zestawienie umieściłem poniżej:

Data wszczęcia postępowania o sprzedaży:Numer postępowaniadata otwarcia ofertrezultat
17.07.2019PRL-250/9/201931.07.2019brak ofert
30.08.2019PRL-250/15/20199.09.2019brak ofert
19.09.2019PRL-250/21/201930.09.2019brak ofert
23.06.2020PRL-250/20/20206.07.2020brak ofert
Ogłoszenia o sprzedaży Lokomotyw spalinowych serii SP32

Co ciekawe – mimo braku ofert nie zdecydowano się na obniżenie cen wywoławczych w kolejnych postępowaniach. W czasie pisania tego posta (grudzień 2021) wszystkie lokomotywy SP32-2XX są nadal w posiadaniu przewoźnika. Dodatkowo ma on jeszcze dwa niesprawne pojazdy z pierwszej modernizacji – o numerach 073 oraz 147.

Informacje o przetargach zawarte w artykule zaczerpnięto z oficjalnej strony właściciela pojazdów: https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/ogloszenia-o-sprzedazy/

Aktualizacja 7.10.2022 Na jednym z portali kolejowych umieszczono informację o ogłoszeniu przetargu na sprzedaż lokomotyw przez Polregio. Jest tam mowa między innymi o SP32 o numerach: 201, 202 oraz 204. Informacje w tabeli zostanie uzupełnione po dotarciu do ogłoszenia zródłowego.

5 comments

  1. I’m afraid they will remain there for some while… Did they think also about export but then they have to lower the prices. I hope they will not be lost for ever, they still look like great machines.

    Polubienie

    • Lokomotywy wymagają przeprowadzenia napraw rewizyjnych – kupuje się pojazdy w gorszym stanie. Ale zazwyczaj są to popularne serie, które każdy zakład naprawi i znajdzie do nich części. Każdy też nimi pojedzie. Tu mamy w pewnym sensie unikaty – problem będzie ze wszystkim.

      Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s