Gama Dual Power

23 września 2023 |Bydgoszcz| 111DE-001 na terenie należącym do producenta lokomotywy – przedsiębiorstwa PESA Bydgoszcz S.A.

26 października 2022 PESA Bydgoszcz podpisała z PKP Intercity kontrakt na dostawę 16 nowych lokomotyw o napędzie zarówno spalinowym, jak i elektrycznym. Lokomotywa zasilana z sieci 3kV DC ma rozpędzać się do 160km/h i rozwijać moc 2800kW, natomiast uzyskując energię z silnika spalinowego marki Cummins o mocy 2013kW (2700KM) będzie mogła prowadzić pociąg z maksymalną prędkością 120km/h. Kontrakt obejmuje również utrzymanie pojazdów przez pięć lat, przeszkolenie personelu, naprawy gwarancyjne i pakiet niezbędnego wyposażenia dla przewoźnika. Wartość kontraktu to 554,6 mln PLN brutto. Daje to 34,6mln PLN za jedną lokomotywę z gwarancją i pakietem utrzymania. Kontrakt podpisano w obecności prototypu, który nosi oznaczenie 111DE-001. Złożenie oferty poprzedziły więc jak widać poważne przygotowania. Pierwsza lokomotywa ma zostać przekazana w ciągu 30 miesięcy – czyli do 26 kwietnia 2025 roku.

Lokomotywa elektryczno-spalinowa dla PKP Intercity została oparta na platformie Gama, w ramach której producent od ponad 10 lat dostarcza na rynek kolejne pojazdy – największą popularnością cieszy się wersja 111Ed – czyli lokomotywa elektryczna na prąd stały 3kV z dodatkowym niewielkim silnikiem spalinowym pozwalającym na manewry i krótkie jazdy pociągowe w miejscach, gdzie nie mamy nad torem sieci trakcyjnej (bocznice i krótkie odcinki linii niezelektryfikowanych). Jest ona oznaczona dodatkowo przydomkiem Marathon – od deklarowaneg o zasięgu na silniku spalinowym minimum 42 kilometry. W ofercie producenta są również lokomotywy Gama w wersji tylko elektrycznej (typ 111E) lub tylko spalinowej (typ 111D). Te drugie pracują w ilości 10 sztuk w PKP Intercity – niestety wiele z nich ma długotrwałe problemy i ze względu na częste awarie nie mają zbyt dobrej opinii.

Prototyp lokomotywy typu 111DE spotkałem na terenie bydgoskiej PESY – w trakcie mojego powrotu z targów Trako. Według mnie był on wielkim nieobecnym tego wydarzenia – PESA postawiła na promocję wodorowej modernizacji SM42 (SM42-6Dn), choć według mnie rynek na sprzedaż tego typu rozwiązań – choć nowatorskich – nie jest zbyt szeroki. Za to lokomotywa elektryczna mogąca poprowadzić pociąg również po liniach niezelektryfikowanych z pewnością znalazłaby nabywców – na rynku podobne rozwiązanie oferuje obecnie właściwie tylko Siemens (Vectron Dual Mode) – jednak nie ma w ofercie wersji na polski rynek (SHP,RS oraz 3kVDC) – co czyni produkt z Bydgoszczy bezkonkurencyjnym. Być może skupieni na kontrakcie z PKP Intercity bydgoscy inżynierowie chcą na tyle dopracować swoje „dziecko”, by później zaoferować je innym podmiotom już jako pewne i niezawodne. Czas pokaże.

Dodaj komentarz