Próba Eurosprintera

27 czerwca 2007 |szlak Wronki – Miały| Lokomotywa typu ES64F4 o numerze 011 (niemiecka seria 189 i numer 911) na czele pociągu towarowego relacji Poznań Franowo – Kostrzyn nad Odrą.

Jednym z elementów procesu uzyskania dopuszczenia do eksploatacji pojazdu kolejowego są jazdy próbne. Oprócz jazd luzem sprawdza się też zachowanie pojazdu w trakcie próby pod obciążeniem – z pociągiem. Wyprodukowana przez Siemensa lokomotywa typu ES64F4 z platformy „Eurosprinter” przechodziła takie testy w czerwcu 2007 roku. Jazdę z pociągiem towarowym zorganizowano we współpracy z PKP Cargo – do planowego pociągu prowadzonego lokomotywą ET22-773 dołączono na stacji Poznań Franowo badany pojazd trakcyjny. Próba odbywała się na odcinku Poznań Franowo – Krzyż.

Testowana lokomotywa była własnością firmy Dispolok GmbH – założonej w 2001 firmy wynajmującej lokomotywy. Jej właścicielem był Siemens Transportation (obecnie Siemens Mobility). Firma zajmowała się wynajmem lokomotyw przewoźnikom wraz z pełną obsługą serwisową – w kolejnych latach powstało wiele podobnie działających firm – jednak Dispolok był pionierem takiego rozwiązania. Co ciekawe – powołanie spółki do życia było efektem problemów Siemensa ze sprzedanymi do Norwegii lokomotywami spalinowymi (typ ME26, później przemianowane na DE2700) – w związku z licznymi problemami (lokomotywy nie podołały surowym norweskim warunkom klimatycznym) dwanaście sześcioosiowych lokomotyw spalinowych z przekładnią elektryczną norweski przewoźnik zwrócił Siemensowi. Postanowiono je wynająć innym klientom zapewniając przy tym usługi utrzymania. Formalnie pierwszym pojazdem Dispoloka były dwie lokomotywy serii 152 i zaraz po tym wspomniane wcześniej spalinówki. W 2006 roku firmę wykupił japoński fundusz Mitsui Rail Capital tworząc spółkę Mitsui Rail Capital Europe, później określaną już tylko skrótem – MRCE. Od 2008 roku używano nazwy MRCE Dispolok, później już tylko MRCE. W 2023 roku przejęta przez inną duża firmę z branży – Beacon Rail. Co ciekawe – do dziś wszystkie lokomotywy (także te zakupione przez MRCE po połączeniu z Beacon Rail) nadal otrzymują identyfikator dysponenta (VKM) nadany pierwotnie Dispolokowi – „DISPO”

Eurosprinter to platforma lokomotyw elektrycznych (ES- Eurosprinter, 64 – moc 6400kW) reprezentowana przez kilka różnych typów pojazdów – niemieckie serie 152, 182, 183 i 189. Widoczna na zdjęciu wersja ES64F4 to pojazdy wielosystemowe do ruchu towarowego (F-Freight) o prędkości maksymalnej 140km/h. Widoczna na zdjęciu lokomotywa dwa tygodnie później otrzymała dopuszczenie do użytkowania w Polsce i rozpoczęła pracę dla CTL Logistics. Oklejono ją wtedy na czarno i umieszczono na niej logo nowego użytkownika. W 2009 roku dokonano jej rekonfiguracji (otrzymała min. możliwość pracy w Holandii – upgrade do wersji VO) i w związku z tym zmieniono jej numer na 201. Z nim pracuje do dzisiaj.

Dodaj komentarz