200 lat linii ze Stockton do Darlington

Darlington – fragment oryginalnej szyny oraz kamiennych podkładów. W tle obraz Johna Dobbina z 1875 roku ilustrujący otwarcie linii w 1825 – przejazd pociągu mostem Skerne w Darlington. Autor obrazu obserwował otwarcie osobiście – miał wtedy 10 lat. Po lewej model „Locomotion”

25 września 1825 roku na Linii Stockton – Darlington wyruszył pierwszy pociąg. Była to kolej, która wprowadziła świat na właściwe tory.

Wczesnym rankiem kilkanaście wagonów węgla zostało wyprowadzonych z kopalni przy Witton Park przez konie, a następnie wciągniętych przez stacjonarne urządzenie (stacjonarny silnik parowy z linami) na kolejną stację. Tam dołączono wagon wypełniony workami z mąką, a następnie prowizoryczne wagony dla podróżnych oraz nowo zbudowany wagon pasażerski nazwany „Experiment”. Cały skład sformowano na torach New Shildon i wówczas dołączono lokomotywę – maszynę parową o nazwie „Locomotion No1” Cały pociąg liczący 21 wagonów i ważący około 90 ton wyruszył w drogę. Maszynistą był sam George Stephenson. Pasażerowie zajęli miejsca w każdym możliwym wagonie. Pierwszy postój odbył się w Darlington, gdzie uzupełniono zapas węgla i wody dla lokomotywy, a do pociągu wsiadła orkiestra – by w dalszej drodze podróżnym towarzyszyła muzyka. Odłączono tam też sześć wagonów z węglem. Trasa do Stockton przez Yarm przebiegała sprawnie. W Yarm odłączono kolejne wagony z węglem. Wzdłuż torów było mnóstwo ludzi chcących zobaczyć pociąg i pomachać podróżnym. Gdy tylko droga biegła równolegle do torów powozy konne próbowały ścigać ścigać się z jadącym pociągiem – jednak prędzej czy później dawały za wygraną. Pociąg dotarł do Stockton wioząc blisko 600 pasażerów – witała go salwa z 21 dział. Orkiestra poprowadziła procesję do miasta, gdzie świętowano do późnej nocy.

Kolej Stockton – Darlington (linia biegła z kopalni w pobliżu Auckland, przez Darlington, Yarm do Stockton, gdzie znajdował się port na rzece Tees) powstała z myślą o sprawnym transporcie węgla kamiennego. W tamtych czasach transport drogowy był bardzo powolny. Wóz węgla ciągnięty przez konie poruszał się wolno, zabierał niewiele węgla i był silnie zależny od pogody – kiepsko utwardzone drogi po deszczu były trudne do pokonania. W 1818 roku walijski inżynier George Overtorn na zlecenie Edwarda Pease i zaproszonych przez niego lokalnych przedsiębiorców, fabrykantów i właścicieli kopalń stworzył projekt kolei konnej. Po perturbacjach z finansowaniem, zezwoleniem parlamentu i sprzeciwem lokalnych prominentów – przez których musiano między innymi zmienić przebieg linii – w 1821 roku uzyskano zgodę. W międzyczasie jednak inicjator projektu – wspomniany wcześniej Edward Pease (1767-1858) – zafascynowany pojawiającymi się projektami lokomotyw parowych – postanawia wprowadzić do projektu istotne zmiany. Pease znał George’a Stephensona (1781-1848) – który miał już za sobą kilka udanych konstrukcji pojazdów parowych – w tym dla kopalni Killingworth czy projekt linii kolejowej niedaleko Sunderland. To on ostatecznie przekonał Pease’a, że najlepszym rozwiązaniem dla „Stockton & Darlington Railway” jest ciągnięcie wagonów przez pojazdy napędzane parą. Prace nad budową linni rozpoczęto 13 maja 1822 roku. W 1823 roku parlament uchwalił poprawioną decyzję o zezwoleniu na działalność z uwzględnieniem rodzaju napędu, a także do długiej listy towarów możliwych do transportu dodano możliwość przewozu pasażerów. Prace trwały nieprzerwanie do września 1825 roku. Tory składały się z szyn żeliwnych (na większości linii z żeliwa ciągliwego) przytwierdzone były do kamiennych lub dębowych podkładów (w zależności od terenu po którym przebiegał tor).

W drugiej połowie września 1825 do Aycliffe Lane (obecnie stacja Heighington) dostarczono z fabryki „Robert Stephenson & Co” pojazd parowy – Locomotion No1. Co ciekawe – ogień rozpalano w palenisku za pomocą skupiania promieni słonecznych – było to niedługo przed wynalezieniem zapałek. Wieczorem, 26 września 1825 parowóz z jednym wagonem pasażerskim (nazwanym „Experiment”) przejechał odcinek od Aycliffe Lane do Shildon. Wszystko było gotowe na inauguracyjny przejazd.

Darlington – Oryginalna lokomotywa „Locomotion” i autor niniejszego tekstu – Radosław Kopras

Czy była to pierwsza linia kolejowa na świecie? Nie. Pomysł wozów konnych na drewnianych szynach znano już w XVI wieku. Czy pierwszy raz użyto parowozu? Nie. Richard Trevithick ponad 20 lat wcześniej zbudował już pojazd o napędzie parowym ciągnący wagoniki. Co więc wyróżniało „Stockton & Darlington Railway”? Była to pierwsza publicznie dostępna linia kolejowa służąca do przewozu ludzi i towarów. Oznacza to, że każdy kto zapłacił, mógł przewieźć towar lub pojechać jako pasażer. Taryfa była prosta i jasna. W dniu otwarcia linia miała długość 26 mil (42 km) i była najdłuższą istniejącą linią obsługiwaną trakcją parową. Był to też początek rozwoju sieci kolejowej na Wyspach Brytyjskich.

Lokomotywa o nazwie „Locomotion” istnieje do dnia dzisiejszego, choć daleko jej do stanu z inauguracji linii z 27 września 1825. W 1828 roku wybuch w niej kocioł  później wielokrotnie przebudowywano ją i modyfikowano. Zmieniono między innymi konstrukcję kół, rozrządu pary, przeniesienia napędu czy konstrukcję tendra. Ostatecznie po wycofaniu z eksploatacji jej wrak trafił do Shildon, gdzie w warsztatach odbudowano ją z myślą o ekspozycji. W 1857 roku po rekonstrukcji postawiono ją na cokole jako pomnik przed budynkiem stacji w Darlington. Dziś możemy ją oglądać w Muzeum w Shildon.

Opracowano na podstawie materiałów promocyjnych wydanych z okazji 200 lecia kolei w wielkiej Brytanii – zebranych przez autora.

Dodaj komentarz