SP32-071 – niedoszły RegioLok

SP32-071_regiolok_radziol_001

25 listopada 2010 |Piła Główna| SP32-071 odstawiona na torze obok hali “InterLok S.A. Piła”

Projekt modernizacji lokomotyw serii SP32, które otrzymać miały oznaczenie typu 312D, oraz nazwę handlową “RegioLok” został opracowany przez Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej. Prototyp powstawał w zakładzie “Interlok S.A. Piła” na bazie jednej z lokomotyw będących własnością KOLMEX. O założeniach modernizacji możecie poczytać min. w artykule w “Pojazdach Szynowych”, nr 1/2012 – do przeczytania tutaj.

Modernizacja zakładała przede wszystkim wymianę silnika spalinowego (na silnik CAT 3512B) wraz z układem sterowania oraz przebudowę kabiny maszynisty. Pozostawiono także dotychczasowe silniki trakcyjne oraz prądnicę główną oraz prądnicę grzewczą. Ogólna bryła lokomotywy nie uległaby jednak zmianie, co z perspektywy czasu każe przypuszczać, że także w tej wersji lokomotywy Urząd Transportu Kolejowego nakazałby jazdę w dwuosobowej obsadzie.

Na zdjęciu widzimy prototyp na dość zaawansowanym etapie przebudowy nadwozia. Zostały wykonane prace naprawcze poszycia ostoi, zrekonstruowano obudowy przedziałów maszynowego oraz elektrycznego. Zamontowano skonstruowaną od podstaw kabinę maszynisty.

SP32-071_regiolok_radziol_002

SP32-071 alias 312D-001 – widok z boku. Widoczne szczegóły konstrukcji nowych obudów przedziałów: maszynowego oraz elektrycznego.

W tym czasie prace nad prototypem były już jednak wstrzymane. Na drugiej fotografii widać wyraźnie, że główne elementy lokomotywy zmagazynowano w pustych przedziałach. Można tam zauważyć między innymi obudowy skrzyni akumulatorów, silnik trakcyjny, fragmenty kolumn wentylatorów silników trakcyjnych oraz prądnicę główną. Dookoła hali można było znaleźć jeszcze inne elementy zdemontowane z tej lokomotywy. Na tyłach hali trwało w tym czasie cięcie na złom kilku innych egzemplarzy przeznaczonych pierwotnie do przebudowy.

Różne źródła w internecie podają różne wersje tego, który z egzemplarzy SP32 jako pierwszy został poddany modernizacji w Interloku. Od publikacji mojego pierwszego zdjęcia prototypu na Fotogalerii Transportowej “TWB” (tutaj) opisuję prototyp jako SP32-071 (numer fabryczny 25323/1988). Wynika to z tego, że odwiedzałem Piłę kilkukrotnie, i widziałem kolejne etapy demontażu przedziałów maszynowych z pojazdu. Mogę więc z całą pewnością stwierdzić, że była to 071. Wykonane w tym samym czasie zdjęcia pozostałych odstawionych w Pile lokomotyw tej serii i porównanie ich z listą lokomotyw tam przetransportowanych (015, 033, 061, 066, 070, 071, 120, 139, 144, 145) dodatkowo to potwierdza.

W listopadzie 2010 zezłomowano w Pile wszystkie odstawione tam lokomotywy z wyjątkiem SP32-025,120 oraz prototypu – 071. Jeśli macie informacje o tym, kiedy również je zlikwidowano – będę wdzięczny za informacje.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s