25 listopada 2010 |Piła Główna| SP32-071 odstawiona na torze obok hali „InterLok S.A. Piła”
Projekt modernizacji lokomotyw serii SP32, które otrzymać miały oznaczenie typu 312D, oraz nazwę handlową „RegioLok” został opracowany przez Instytut Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej. Prototyp powstawał w zakładzie „Interlok S.A. Piła” na bazie jednej z lokomotyw będących własnością KOLMEX. O założeniach modernizacji możecie poczytać w innym artykule na mojej stronie:
https://radziol.pl/2020/03/31/modernizacja-sp32-z-silnikiem-silnikiem-312d-regiolok/
Na zdjęciu widzimy prototyp na dość zaawansowanym etapie przebudowy nadwozia. Zostały wykonane prace naprawcze poszycia ostoi, zrekonstruowano obudowy przedziałów maszynowego oraz elektrycznego. Zamontowano skonstruowaną od podstaw kabinę maszynisty. W tym czasie prace nad nim były już jednak wstrzymane. Na drugiej fotografii widać wyraźnie, że główne elementy lokomotywy zmagazynowano w pustych przedziałach. Można tam zauważyć między innymi obudowy skrzyni akumulatorów, silnik trakcyjny, fragmenty kolumn wentylatorów silników trakcyjnych oraz prądnicę główną. Dookoła hali można było znaleźć jeszcze inne elementy zdemontowane z tej lokomotywy. Na tyłach hali trwało w tym czasie cięcie na złom kilku innych egzemplarzy przeznaczonych pierwotnie do przebudowy.
Różne źródła w internecie podają różne wersje tego, który z egzemplarzy SP32 jako pierwszy został poddany modernizacji w Interloku. Od publikacji mojego pierwszego zdjęcia prototypu na Fotogalerii Transportowej „TWB” (tutaj) opisuję prototyp jako SP32-071 (numer fabryczny 25323/1988). Wynika to z tego, że odwiedzałem Piłę kilkukrotnie, i widziałem kolejne etapy demontażu przedziałów maszynowych z pojazdu. Mogę więc z całą pewnością stwierdzić, że była to 071. Wykonane w tym samym czasie zdjęcia pozostałych odstawionych w Pile lokomotyw tej serii i porównanie ich z listą lokomotyw tam przetransportowanych (015, 033, 061, 066, 070, 071, 120, 139, 144, 145) dodatkowo to potwierdza. Zdjęcie egzemplarza 071 przygotowanego do wyjazdu z ZNTK Poznań można zobaczyć tutaj.
W listopadzie 2010 zezłomowano w Pile wszystkie odstawione tam lokomotywy z wyjątkiem SP32-025,120 oraz prototypu – 071. Jeśli macie informacje o tym, kiedy również je zlikwidowano – będę wdzięczny za informacje.
Szerzej o Regioloku i 312D możecie poczytać TUTAJ.