30 września 2016|Plewiska| EU44-009 ze składem zespolonym „Talgo” Kolei Rosyjskich na szlaku Palędzie – Poznań Górczyn.
Wczesnojesienny deszczowy poranek w Plewiskach. Jeden z kilku testowych przejazdów składu „Talgo” przed rozpoczęciem planowych kursów między Moskwą i Berlinem (relacja to Moskva Kurskaia – Berlin Ostbahnhof). U dołu zdjęcia widoczny słupek z gniazdem telefonicznej szlakowej sieci wypadkowej – mimo gruntownej modernizacji na zachodnim odcinku E20 jest ich jeszcze całkiem sporo.
30 września 2016 |Plewiska|Widziany od tyłu skład „Talgo”. Wyraźnie widoczny podwyższony dach skrajnego wagonu zestawu, w którym znajduje się silnik spalinowy z agregatem prądotwórczym do zasilania całego składu.
Ten dwudziestowagonowy skład jest w pełni klimatyzowany, posiada przedziały sypialne, barowe i restauracyjne. W dwóch skrajnych wagonach zamontowane są generatory spalinowe zapewniające zasilanie dla całego składu oraz przedziały bagażowe. Zasadniczą zaletą jest system zmiany rozstawu kół 1435/1520 oraz system pasywnego wychyłu pudła. Prędkość maksymalna to 200km/h.
Ciekawostką jest fakt, że połączenie Rosji i Niemiec realizowane za pomocą składów Talgo nie jest nowym pomysłem. Testowano już takie połączenie wiosną 2004 roku z użyciem niemieckich „Talgo NachtZug”. Jednak projekt min. z uwagi na trudności we współfinansowaniu ze strony Rosji nie został zrealizowany. Składy zostały wystawione na sprzedaż, jednak mimo kilku prób nie znaleziono chętnego na ich dalszą eksploatację. Ostatecznie zostały zezłomowane w pierwszym kwartale 2019 roku w Eberswalde.
Zapowiada się jednak „trzecie pokolenie” Talgo na niemieckich torach. Na początku 2019 roku Koleje Niemieckie podpisały umowę na zakup nowych składów „Talgo 230”. Będą to jednopoziomowe składy z dedykowaną lokomotywą na jednym końcu i kabiną sterowniczą na drugim końcu (push-pull). Planowane jest wprowadzenie ich do eksploatacji w czwartym kwartale 2023 roku.