27 września 2019|Ludwigslust – Grabow| Lokomotywa serii 193 o numerze 290 prowadzi pociąg EC z Hamburga do Pragi.
W 2017 roku České Dráhy wynajęły z „European Locomotive Leasing” dziesięć lokomotyw wielosystemowych do obsługi pociągów międzynarodowych. Wybór padł na pojazdy produkcji Siemensa – były już użytkowane w Czechach min. przez CD Cargo i posiadały wymagane parametry oraz niezbędne dopuszczenia. Jest to wersja Vectrona o mocy 6400kW i prędkości maksymalnej 200km/h przystosowana do pracy na terenie Czech, Słowacji, Rumunii, Węgier, Polski, Niemiec i Austrii.
Maszyny skierowano głównie do obsługi pociągów EuroCity pomiędzy Pragą i Hamburgiem. Wszystkim dziesięciu pojazdom nadano barwy kolei czeskich (niebieski,granatowy i biały), ozdobiono grafikami symbolizującymi miasta połączone relacją tych pociągów (Praga, Drezno, Berlin i Hamburg).
Fragment grafiki umieszczonej na bokach lokomotyw.
Każda lokomotywa dostała też imię – wypisane na obu czołach na wysokości oznaczenia serii i numeru inwentarzowego. Zestawienie numerów i imion umieściłem w poniższej tabeli:
Lp. | Seria | numer | Imię |
1 | 193 | 289 | Flora |
2 | 193 | 290 | Tedik |
3 | 193 | 291 | Linda |
4 | 193 | 292 | Ronka |
5 | 193 | 293 | Frantíček |
6 | 193 | 294 | Matěj |
7 | 193 | 295 | Kačenka |
8 | 193 | 296 | Maxl |
9 | 193 | 297 | Seppl |
10 | 193 | 298 | Fidorka |
Na pierwszym zdjęciu widzimy skład pociągu do Pragi prowadzony lokomotywą o imieniu Tedik. Sfotografowałem go pod koniec września na odcinku między Hamburgiem, a Berlinem – na obrzeżach miejscowości Ludwigslust w Meklenburgii – Pomorzu Przednim.
12 grudnia 2019 |Diedersdorf| Lokomotywa serii 193 (typ X4EA) o numerze 293 prowadzi pociąg EuroCity z Pragi do Hamburga.
Drugie zdjęcie przedstawia pociąg przeciwnej relacji zbliżający się do Berlina od strony Drezna. Stacja Diedersdorf położona jest na berlińskim ringu zewnętrznym – dwutorowej linii otaczającej miasto dookoła i wykorzystywanej przez większość pociągów towarowych omijających stolicę Niemiec oraz przez wiele pociągów pasażerskich.
Ekspresy EuroCity obsługiwane przez Vectrony to obecnie sześć par pociągów na dobę. Trzy w pełnej relacji, czyli: Praha Hlavni Nadrazi – Hamburg Altona, dwa w skróconej relacji z Pragi do Berlina oraz jeden w wydłużonej relacji do Kiel.