
22 września 2017 |Jawor| Wczesnym rankiem E6ACTd-105 z pociągiem ze Szczecina do Rogoźnicy oczekuje na podanie sygnału zezwalającego na wyjazd ze stacji.
Wyprodukowana przez NEWAG lokomotywa z platformy “Dragon” serii E6ACTd jest lokomotywą elektryczną z modułem “Last mile”, a nie lokomotywą dwusystemową czy hybrydową – jak uważają niektórzy. Jednak stosunkowo duża moc silnika spalinowego pozwala na wykorzystanie jej także do prowadzenia pociągów po krótkich odcinkach niezelektryfikowanych. Dzięki temu, by przeprowadzić skład o masie około 900 ton po linii o lekkim spadku nie trzeba zatrudniać dodatkowo lokomotywy spalinowej. Pociąg z kraju dotarł tutaj “pod drutem” – zmiana sposobu napędzania lokomotywy z sieci trakcyjnej na silnik spalinowy może być dokonana nawet bez zatrzymywania pociągu.
Kolejna odsłona pracy lokomotyw “Dragon” na „Magistrali Podsudeckiej” to pociąg jadący do Rogoźnicy od strony Legnicy. Dojazd z tego kierunku z próżnym składem jest stosunkowo łatwy z uwagi na korzystny profil linii. Moc około 800KM lokomotywy na silniku spalinowym w zupełności wystarcza do utrzymania rozkładowej prędkości pociągu (do 60km/h). Największy problem sprawia wzniesienie w okolicy przystanku osobowego Przybyłowice – tam prędkość spada do około 20 km/h, jednak po przełamaniu skład ponownie nabiera prędkości. Tego dnia nie starczyło mi jednak czasu na dojazd do stacji końcowej – w Jaworze nastąpiła podmiana i kolega z „dniówki” doprowadził pociąg do Rogoźnicy i rozpoczął pracę manewrowe.