EU07-088 w pięciu odsłonach

141099_EU07-088_PoA_radziolpl
14 października 1999 |Poznań Główny| EU07-088 (Zakład Taboru Ostrów Wlkp.) z pociągiem osobowym relacji Poznań Główny – Ostrów Wlkp. podstawiony przy peronie drugim.

Powyższe zdjęcie to jedna z wielu „peronówek”, które zrobiłem w tamtym okresie na różnych stacjach. Dopiero po prawie dwudziestu latach zaczynam ją doceniać, patrząc chociażby na historię uwiecznionej na niej lokomotywy. Po perypetiach z pociągami osobowymi, pośpiesznymi i kilkuletnim odstawieniu maszyna trafiła w końcu do prywatnego przewoźnika, gdzie pracuje do dzisiaj. Zdjęcie publikowałem ponad 10 lat temu na TWB – powyższe jest zeskanowane z negatywu – jakość niewiele lepsza, ale za to kadr troszeczkę szerszy 😉

Lokomotywa została wyprodukowana w 1969 roku we wrocławskim PaFaWag-u (typ 4E). Przez kolejne 30 lat była przydzielona do lokomotywowni (potem Zakładu Taboru) w Ostrowie Wielkopolskim, a po reorganizacji struktur utrzymania taboru do Zakładu Taboru w Poznaniu.

EU07-088_310507_Galczynski_Baborowko_radziolpl.jpg

31 maja 2007 |Baborówko| EU07-088 z pociągiem TLK „Gałczyński” z Lublina do Szczecina. Lokomotywa przy okazji naprawy rewizyjnej w 2003 roku otrzymała między innymi wycieraczki elektryczne, reflektory halogenowe i szyby klejone z folią grzewczą.

Powyższa fotografia przedstawia „naszą” lokomotywę z TLK „Gałczyński” w maju 2007. Czternaście miesięcy później pod EU07-088 prowadzącą ten sam pociąg na przejeździe kolejowym w Gaju Małym (szlak Szamotuły – Pęckowo) wjechał Seat Leon. Jak zeznali świadkowie, kierująca autem 34 latka mimo działającej sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej wjechała na przejazd wprost pod nadjeżdżający pociąg. Samochód stanął w płomieniach. kierująca autem kobieta i jej kilkuletnia córka niestety zginęły. Więcej o wypadku można przeczytać na przykład TUTAJ.

 

EU07-088_210708_kol_Franowo_radziolpl

21 lipca 2008 |Poznań Franowo| Sześć dni po wypadku w Gaju Małym lokomotywa dotarła do tutejszej lokomotywowni. Na zdjęciach widoczne uszkodzenia powstałe w wyniku zderzenia z autem i późniejszego pożaru.

W 2008 roku w wyniku podziału taboru pomiędzy spółkami z Grupy PKP EU07-088 trafiła do PKP Intercity, gdzie pracowała przez kolejne cztery lata, otrzymując przy okazji naprawy rewizyjnej w ZNTKiM w Gdańsku malowanie PKP Intercity.

EU07-088_PozGl_radziolpl

13 lipca 2012 |Poznań Główny| EU07-088 w trakcie manewrów. Maszyna już w barwach PKP Intercity. Po prawej Ol49-59 z popołudniowym planowym pociągiem osobowym do Wolsztyna.

PKP Intercity postanowiło nie przeprowadzać napraw głównych lokomotyw typu 4E, w związku z tym wiele z nich trafiło „pod młotek”. Tak stało się też z 088, która została zakupiona przez „PHU Lokomotiv” i wysłana na P5 do ZNTKiM w Gdańsku. Maszyna pracuje do dnia dzisiejszego w ECCO Rail.

 

71016_07-088_oder_radziol.jpg

7 października 2016 |Oderbruecke| EU07-088 wraz z SM42-2506 ruszają wraz z trzema zespołami trakcyjnymi „Flirt 3″ Kolei Holenderskich” w ciąg dalszy długiej podróży do Siedlec. W składzie zespoły trakcyjne o numerach: 2503,2502 i 2203. Wracają z Holandii do Siedlec w celu wydłużenia – w fabryce otrzymają dodatkowy – piąty człon. 

Również podobne ujęcie ze stacji granicznej Oderbruecke możemy zobaczyć na TWB – tu jest ujęcie wykonane trochę wcześniej.

Pierwsze zdjęcie EU07-088 zrobiłem, gdy miała 30 lat. Wkrótce stuknie jej pięćdziesiątka. Można wyciągnąć z tego dwojakie wnioski: -albo 4E to bardzo niezawodna i przemyślana konstrukcja, albo na polskim rynku jest tak duży niedobór nowych lokomotyw, że zmuszeni jesteśmy nadal korzystać z tak wiekowych rozwiązań.

 

Dodaj komentarz