EP08-006

18 Września 2017 około godziny 15:15 na stacji Kobylnica doszło do zderzenia pociągu pośpiesznego (I-18102/1) “Podlasiak” relacji Suwałki – Szczecin Główny z pojazdem utrzymania sieci trakcyjnej należącym do firmy “Torpol”. W wyniku zderzenia wykoleiła się lokomotywa prowadząca pociąg (EP08-006), pierwszy wagon pociągu pasażerskiego (111Arow – 51 51 8470 017-4). Poważnym uszkodzeniom uległ też pojazd Torpol (UCS40.00-05 – Uniwersalny Ciągnik Torowy do budowy i utrzymania kolejowej sieci trakcyjnej). W kilka dni po wypadku w Kobylnicy nadal można jeszcze zobaczyć uszkodzoną lokomotywę PKP Intercity. EP08-006_25.09

Poważnym uszkodzeniom uległy kabina 2 lokomotywy po stronie stanowiska maszynisty. O jej dalszym losie zadecyduje właściciel.

EP08_koby

Przyczynę wypadku bada oczywiście komisja, niemniej fakty wskazują na błąd kierującego maszyną torową Torpol. Pociąg pośpieszny wjeżdżał na stację na sygnał zezwalający na semaforze wjazdowym. Prawdopodobnie ciągnik torowy w trakcie jazdy manewrowej pominął sygnalizator i wjechał na tor główny zasadniczy. Prawdopodobnie zrobił to na tyle wcześnie, że spowodowało to wygaszenie sygnału zezwalającego na semaforze wjazdowym przed jego minięciem przez pociąg pośpieszny. To spowodowało wdrożenie hamowania nagłego przez maszynistę prowadzącego EP08-006 i znaczne wytracenie prędkości przed zderzeniem.

kab_08-006

Lokomotywa EP08-006 wyprodukowana została w PAFAWAG-u we Wrocławiu w 1975 roku. Ostatnią naprawę poziomu P5 (naprawa główna) przeszła w Oleśnicy (zakończenie 03.11.2015). Przy jej okazji pojazd otrzymał reflektory czołowe halogenowe (POSTEOR), klimatyzację i mały face-lifting polegający na usunięciu gniazd sterowania ukrotnionego.

Lokomotywy serii EP08 (typ 102E) powstały jako modyfikacja lokomotyw EU07 (typ 4E). Głównym celem konstruktorów było podniesienie maksymalnej prędkości do 160km/h. Na skutek wielu przeszkód (problemy z łożyskowaniem wału drążonego – zastosowanie droższych i trudno dostępnych łożysk tocznych – wówczas importowanych za dewizy) wyprodukowano tylko 15 sztuk tych lokomotyw (numery 002-005 z łożyskowaniem za pomocą łożysk ślizgowych z dodatkowym smarowaniem – później przebudowane na EU07). Zamiast kontynuacji rozwoju tej konstrukcji rozpoczęto pracę nad projektem zupełnie nowej lokomotywy – oznaczonej później typem 104E (seria EP09).

Prywatnie ubolewam, że nie podążono tym śladem dobre trzydzieści lat później, modernizując EU07 (dla PKP Przewozy Regionalne) do standardu EP07-10XX. Myślę, że o wiele łatwiej byłoby pozyskać dobre łożyska toczne i “budynie” mogłyby osiągać 140km/h.

EP08-006_wola_2007

Tak lokomotywa prezentowała się 10 lat wcześniej.

27 kwietnia 2007 EP08-006 z pociągiem ekspresowym “Mewa” mija semafor wjazdowy stacji Poznań Wola. Pomarańczowe malowanie miało odróżniać szybsze lokomotywy (EP/U05,EP08,) od wolniejszych EU/P07 itp.). Jest to już późna wersja malowania pomarańczowego – usunięto ozdobne listwy aluminiowe, zamiast nich wymalowano na bokach brązowy pas.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s