11 sierpnia 2008 |Rzepin| Skoda (180 009-3) wjeżdża z pociągiem z Berlina. Po wymianie lokomotywy (na EP08-011) pociąg ruszy w dalszą drogę do Warszawy.
Powyższe zdjęcie zrobiłem z okna pociągu „Moskva Express” – w tamtym czasie oprócz dwunastu ryflowanych wagonów sypialnych RŻD pociąg na odcinku od Rzepina do Terespola miał w składzie również jedną „przedziałówkę”. Był to świetny sposób na tani przejazd przez Polskę z zachodu na wschód – bilet kupowało się według taryfy pośpiesznej, a podróżowało się w czasie zbliżonym do pociągu ekspresowego. Po dziewięciu latach z uśmiechem patrzę na to zrobione „pod słońce” zdjęcie – niby samo miejsce nie zmieniło się wcale, ale pociągi już tak. Tabor w rosyjskich pociągach znacznie ewoluował – obecnie spotkać można już tylko wagony sypialne po modernizacji lub skład „Talgo”. Pociągi z Berlina do Warszawy prowadzone są przez wielosystemowe „Husarze” (ES64U4).
Lokomotywy serii 180 (typ fabryczny 76E) to dwusystemowe (15kV~/3kV=) elektrowozy o prędkości maksymalnej 120km/h. Zakłady Skoda dostarczyły 20 takich lokomotyw dla kolei DR oraz 15 dla kolei ČSD (seria 372) do obsługi pociągów na granicy niemiecko-czechosłowackiej (Bad Schandau-Děčin). Mają moc ciągłą 3080kW, ciężar służbowy 84t i układ osi Bo’Bo’ . Ich maksymalna siła pociągowa to 280kN.