9 sierpnia 2002 |Dąbrówka Zbąska| EP09-035 z pociągiem z Berlina do Warszawy.
Początek sierpnia w 2002 roku był bardzo deszczowy. Gdy w okolicy Zbąszynka dwudniowa ulewa wreszcie się zakończyła, na polach pozostały spore rozlewiska. Również w okolicy nasypu zaraz za posterunkiem odgałęźnym Dąbrówka Zbąska. Ruszający szlakiem do Szczańca dróżnik obchodowy po przejściu kilkuset metrów stanął jak wryty. Na łuku tor numer 1 wisiał w powietrzu ! Nasyp dosłownie spłynął na łąkę wprost do rozlewiska. W błocie widoczny był słup trakcyjny. Sieć pozostała nienaruszona – wisiały na niej tylko fragmenty wysięgnika. Po chwili osłupienia szybka reakcja – wstrzymanie ruchu i wezwanie pomocy.
6 sierpnia 2002 |Dąbrówka Zbąska| Osuwisko pod torem numer 1 szlaku do Szczańca.
Sprawa okazała się na tyle poważna, że ruch jednotorowy prowadzono tędy przez następne kilka miesięcy – do czasu odbudowy uszkodzonego nasypu i jego wzmocnieniu na przyległych odcinkach. Bezpośrednią przyczyną były niekorzystne warunki atmosferyczne – deszcz nawalny spowodował zalanie terenu i zawilgocenie podstawy nasypu. Zawilgoceniu gruntów sprzyjała filtracja wody deszczowej przez torowisko,skarpy i szczeliny nasypu aż do jego podstawy. Pośrednio przyczyniły się do tego postępująca degradacja nasypu i jego podłoża, nieuporządkowane stosunki wodne w otoczeniu nasypu, magazynowanie na skarpach odsiewek po remoncie nawierzchni.
16 sierpnia 2002 |Dąbrówka Zbąska| Odbudowany nasyp pod torem numer 1 – jednak łąki wokół nadal uwidaczniają problemy z odwodnieniem okolicznych terenów.
Kilka dni później wybrałem się z kolegą Bartkiem na zdjęcia w rejon osuwiska. Zrobiłem wtedy zdjęcia min. bananowego pociągu. Zrobiłem też wtedy zdjęcie BWE prowadzonego EP09-035. Lokomotywa ta już niestety nie istnieje – pocięto ją po czołowym zderzeniu z ET22 w Szczekocinach.
Bibliografia:
Ł.Siewczyński: „Usuwiska w nasypie podtorza linii E-20 koło Zbąszynka”, referat na Konferencji naukowej „Drogi Kolejowe 2003”.