EP09-035

EP09-035_Dabrowka_radziolpl

9 sierpnia 2002 |Dąbrówka Zbąska| EP09-035 z pociągiem z Berlina do Warszawy.

Początek sierpnia w 2002 roku był bardzo deszczowy. Gdy w okolicy Zbąszynka dwudniowa ulewa wreszcie się zakończyła, na polach pozostały spore rozlewiska. Również w okolicy nasypu zaraz za posterunkiem odgałęźnym Dąbrówka Zbąska. Ruszający szlakiem do Szczańca dróżnik obchodowy po przejściu kilkuset metrów stanął jak wryty. Na łuku tor numer 1 wisiał w powietrzu ! Nasyp dosłownie spłynął na łąkę wprost do rozlewiska. W błocie widoczny był słup trakcyjny. Sieć pozostała nienaruszona – wisiały na niej tylko fragmenty wysięgnika. Po chwili osłupienia szybka reakcja – wstrzymanie ruchu i wezwanie pomocy.

podmycie_dabrowka_radziolpl

6 sierpnia 2002 |Dąbrówka Zbąska| Osuwisko pod torem numer 1 szlaku do Szczańca.

Sprawa okazała się na tyle poważna, że ruch jednotorowy prowadzono tędy przez następne kilka miesięcy – do czasu odbudowy uszkodzonego nasypu i jego wzmocnieniu na przyległych odcinkach. Bezpośrednią przyczyną były niekorzystne warunki atmosferyczne – deszcz nawalny spowodował zalanie terenu i zawilgocenie podstawy nasypu. Zawilgoceniu gruntów sprzyjała filtracja wody deszczowej przez torowisko,skarpy i szczeliny nasypu aż do jego podstawy. Pośrednio przyczyniły się do tego postępująca degradacja nasypu i jego podłoża, nieuporządkowane stosunki wodne w otoczeniu nasypu, magazynowanie na skarpach odsiewek po remoncie nawierzchni.

dabrowka_po_radziolpl

16 sierpnia 2002 |Dąbrówka Zbąska| Odbudowany nasyp pod torem numer 1 – jednak łąki wokół nadal uwidaczniają problemy z odwodnieniem okolicznych terenów.

Kilka dni później wybrałem się z kolegą Bartkiem na zdjęcia w rejon osuwiska. Zrobiłem wtedy zdjęcia min. bananowego pociągu. Zrobiłem też wtedy zdjęcie BWE prowadzonego EP09-035. Lokomotywa ta już niestety nie istnieje – pocięto ją po czołowym zderzeniu z ET22 w Szczekocinach.

 

 

Bibliografia:

Ł.Siewczyński: „Usuwiska w nasypie podtorza linii E-20 koło Zbąszynka”, referat na Konferencji naukowej „Drogi Kolejowe 2003”.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s