Kierunek: Hamburg !

386-020-2_Jun_230519_radziolpl

23 maja 2019|Poznań Junikowo|386 020-2 z pociągiem z Gądek do Hamburga nabiera prędkości na linii nr 3.

Choć przewóz towarów z wykorzystaniem znormalizowanych pojemników, które można łatwo przeładowywać pomiędzy różnymi środkami transportu nie jest wynalazkiem nowym to w ostatnich 10 latach możemy obserwować w Polsce rozwój tej dziedziny transportu. Z pomocą unijnych funduszy powstają terminale kontenerowe nie tylko w portach morskich, ale też w pobliżu dużych ośrodków miejskich.

Terminal kontenerowy w podpoznańskich Gądkach powstał pierwotnie na ładowni stacji. Na betonowym placu bez żadnej dodatkowej infrastruktury odbywał się przeładunek i składowanie kontenerów. Należał oczywiście do PKP. Ciekawym epizodem było próbne uruchomienie pociągu Gądki – Hannower w systemie RoLa (Rollende Landstrasse). Od maja do listopada 1993 roku kursujące wahadłowo dwa składy platform o obniżonej podłodze przewoziły kompletne zestawy ciągników siodłowych z naczepami. Jednorazowo skład mógł zabrać 17 takich zestawów. Kierowcy na czas podróży mieli do dyspozycji wagon sypialny. Niestety z powodu niewielkiego zainteresowania tego typu przewozami (średnie zapełnienie składu wynosiło niecałe 20%) kursowanie tego pociągu zawieszono.

W 2011 roku powstał w Gądkach terminal kontenerowy z prawdziwego zdarzenia. Zlokalizowany był na północ od stacji przy linii w kierunku Krzesin. Jego właścicielem była firma Polzug. W lutym 2012 roku firma Cargosped (należąca do PKP Cargo) uruchomiła ponownie po modernizacji terminal na ładowni stacji. Do dziś funkcjonuje tutaj jednak tylko ten pierwszy. Firma Polzug została przejęty przez HHLA (Hamburger Haven und Logistik AG) – operatora terminala w porcie w Hamburgu. HHLA połączył Polzug z Metrans (przewoźnik kolejowy którego również jest właścicielem) i tak dziś realizuje przewozy własnymi pociągami pomiędzy własnymi terminalami kontenerowymi.

Na fotografii widzimy jeden z takich pociągów. Każdego dnia łączy on port w Hamburgu z Gądkami. Lokomotywa, która przyprowadzi pociąg do Gądek od razu podpina się do przygotowanego wcześniej składu powrotnego. Taki system wymaga większej ilości wagonów ale znacznie skraca czas obrotu lokomotyw.

Zarejestrowany w Czechach Traxx typu F140MS (czeska seria 386) otrzymał we wrześniu 2016 roku okleinę z okazji 150 lat hamburskiej kolei portowej. Zaprojektowana przez austriackiego artystę Gudruna Geiblingera przedstawia min. mosty kontenerowe, port w przeszłości i dzisiaj oraz ludzi tam pracujących. Przód lokomotywy ma przypominać dziób statku. Firma Roco wyprodukowała model tej lokomotywy w skali H0.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s