NiKRASA

200919_193_555_rost_radziolpl.jpg

20 sierpnia 2019 |Rostock Seehafen|Lokomotywa niemieckiej serii 193 o numerze 555 po przyprowadzeniu pociągu do tutejszego portu oczekuje na pociąg powrotny do Włoch.

Nie jest niczym nowym koncepcja transportu ciężarówek na platformach kolejowych. Od wielu lat rozwija się wiele różnych systemów pozwalających przewozić kompletne zestawy z ciągnikiem siodłowym lub tylko same naczepy. To drugie rozwiązanie wykorzystuje specjalny rodzaj wagonów nazywanych kieszeniowymi. Naczepy ładuje się na wagony wstawiając je za pomocą dźwigu, suwnicy bramowej czy wózka kontenerowego (ang. Reach Stacker) podobnie jak kontenery. Naczepa stoi kołami na podłodze wagonu w specjalnym zagłębieniu (kieszeni). Zamocowana jest za pomocą pinu siodła do wagonu dokładnie tak samo jak do ciągnika siodłowego. Załadunek taki jest jednak możliwy tylko wtedy, gdy konstrukcja naczepy przewiduje taki sposób przeładunku. Rama jest wtedy odpowiednio wzmocniona i posiada specjalne punkty mocujące, w których podnośnik może ją „chwycić” i podnieść. Ze względu na specjalną konstrukcję naczepy takie są droższe i przez to mniej popularne. Tylko około 10 procent z zarejestrowanych w 2017 roku w UE naczep było przystosowanych do przeładunku dźwigami. Firma TX Logistik opracowała więc system do transportu wagonami kieszeniowymi naczep nieprzystosowanych do przeładunku pionowego. System nosi nazwę NiKRASA ( skrót od niemieckiego „Nicht Kranbare Sattelauflieger” – Naczepy nie przystosowane do przeładunku dźwigiem). Koncepcja zakłada wykorzystanie dodatkowej małej platformy specjalnej konstrukcji. Ciągnik siodłowy wprowadza naczepę na platformę. Dźwig kontenerowy podnosi naczepę chwytając za uchwyty umieszczone na platformie. Ten sposób pozwala załadować dowolną naczepę na wagon kieszeniowy. Minusem takiego rozwiązania jest z pewnością mniejsza dopuszczalna masa całkowita ładunku na wagonie – pomniejszona o masę dodatkowej platformy systemu. Załadunek trwa też kilka minut dłużej z uwagi na konieczność precyzyjnego wjazdu naczepą na stanowisko załadunkowe. Plusem jest z pewnością uniwersalność oraz fakt, że niewykorzystana platforma systemu może podróżować w wagonie kieszeniowym niezależnie od tego czy będzie załadowany czy nie (nie ma wpływu na możliwość załadowania normalnego kontenera na taki wagon).

Po wprowadzeniu systemu NiKRASA firma TX Logistik postanowiła jedną ze swoich lokomotyw – Vectrona MS (niemiecka seria 193 o numerze bocznym 555) ozdobić grafiką promującą ten system. Pojazd z dużym napisem „OFFROAD” można spotkać często z pociągiem z niemieckiego Rostock do włoskiej Verony. Skład złożony jest z wagonów kieszeniowych i transportuje głównie naczepy – właśnie z pomocą opisywanego rozwiązania. Ja spotkałem tą lokomotywę na stacji Rostock Seehaven – oczekującą na pociąg do Włoch.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s