Niemiecka Seria 156 (DR – BR252)

110919__BR156-001_Magdeburg_radziolpl

11 września 2019 |Magdeburg-Rothensee| Elektrowóz 156 001-0 odpoczywa przed podjęciem kolejnego pociągu.

W drugiej połowie lat osiemdziesiątych kolejom na terenie wschodnich Niemiec doskwierał brak wystarczającej liczby nowych lokomotyw. Mimo ciągłych dostaw w użyciu nadal były lokomotywy budowy powojennej. Szybko postępująca elektryfikacja pogłębiała deficyt elektrowozów towarowych, a także maszyn o prędkości maksymalnej 160 km/h. Rozpoczęto więc projektowanie nowego pojazdu. Miała to być lokomotywa sześcioosiowa produkowana w trzech wersjach o różnej mocy i prędkościach maksymalnych: 80, 120 i 160 km/h. Po przygotowaniu specyfikacji zamówiono na jej podstawie cztery prototypy w VEB Lokomotivbau Elektrotechnische Werke w Hennigsdorf. Oznaczone one zostały na kolejach DR serią 252. Miały moc ciągłą 5880 kW oraz prędkość maksymalną 120 km/h. Do planowej służby weszły na początku 1992 roku. W tym czasie, po zjednoczeniu Niemiec ujednolicono niemieckie serie taboru – te lokomotywy otrzymały oznaczenie jako seria 156. Jednak paradoksalnie to zjednoczenie było też gwoździem do trumny dla tych pojazdów. BR 156 napędzane były bowiem silnikami jednofazowymi prądu przemiennego, gdy tymczasem na kolejach Niemiec Zachodnich (Deutsche Bundesbahn) użytkowano już z powodzeniem lokomotywy z silnikami trójfazowymi – bardziej elastycznymi i ekonomicznymi. Również plany modernizacji wielu linii kolejowych zostały zweryfikowane – położono nacisk na budowę nowych linii dla kolei dużych prędkości. To wszystko sprawiło, że w VEB LEW Hennigsdorf zaprzestano prac nad konstrukcją pojazdów sześcioosiowych na rzecz produkcji czteroosiowych lokomotyw serii 112. Cztery prototypy serii 156 pracowały w DB do 2002 roku. zostały odstawione w związku z problemami z naprawami i zapewnieniem odpowiednio przeszkolonego personelu. Prototypy różniły się między sobą znacznie – w każdym zastosowano inne rozwiązania techniczne, co utrudniało bieżące utrzymanie i usuwanie usterek. W 2003 roku DB odsprzedało je spółce – córce – MEG (Mitteldeutsche Eisenbahn GmbH). Tam w trakcie napraw okresowych maszyny w dużym stopniu ujednolicono, a także dostosowano do sterowania ukrotnionego ze sobą oraz z pojazdami serii 143 oraz 155 – które ten przewoźnik również użytkuje.

Lokomotywa 156 001-0 nosi dodatkowe oznaczenie MEG 801 i prowadzi między innymi pociągi pomiędzy portem w Rostock i Magdeburgiem. Na powyższym zdjęciu sfotografowałem ją w trakcie odpoczynku na torze żeberkowym stacji Magdeburg – Rothensee. Z tej perspektywy niestety niezbyt widoczna jest grafika na bokach pudła – będąca ogłoszeniem o poszukiwaniu przez firmę pracowników.

Bibliografia: Klaus-Jürgen Kühne: „Loks der DDR” Transpress 2019

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s