
„Szybka fotka” zrobiona po zakończeniu pracy. Tego poranka zakończyłem ją na warszawskich Odolanach – skład próżnych wagonów do przewozu zboża przyprowadziłem spalinówką z Rzepina. Docelowo miał trafić pod załadunek gdzieś na wschodzie kraju.
Na torze obok w celu wymiany drużyny trakcyjnej zatrzymał się skład „PKP Cargo”. Wysłużona już lokomotywa serii EU07 prowadziła skład platform do przewozu kontenerów. Te okazały się bardzo ciekawe. Należące do firmy „Laude Smart Intermodal S.A.” kontenery 20` typu HTSYP to pojemniki transportowe o podwyższonej wysokości i szerokości. Ich pojemność to 45 metrów sześciennych. Maksymalna masa ładunku to 33 tony. Posiadają sztywny dach z lukami do załadunku, który można też całkowicie ściągnąć. Są idealne do transportu towarów masowych typu biomasa, koks czy nawozy. Rozładunek można przeprowadzić w sposób standardowy (górą) lub przez uchylne klapo-drzwi. Dzięki takiemu rozwiązaniu eliminuje się kilkukrotny przeładunek towaru i związane z tym usypy, zawilgocenia czy też koszty dodatkowych opakowań typu big-bag. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie i z pewnością powinno być rozwijane.
Na boku pudła lokomotywy EU07 uwagę przyciąga literka E dodana po numerze inwentarzowym. To efekt dostosowania do wymogów zarządcy infrastruktury. W systemie konstruowania rozkładu jazdy (SKRJ) jednym z parametrów jest seria lokomotywy. Każdej serii odpowiada wprowadzona charakterystyka trakcyjna pojazdu, długość ze zderzakami i inne ważne parametry. Jednym z nich jest też masa służbowa, a co za tym idzie maksymalny nacisk na oś. Linie kolejowe w Polsce dzieli się miedzy innymi ze względu na maksymalny dopuszczalny nacisk na oś. W pewnym momencie zorientowano się, że seria lokomotyw EU07 to tak naprawdę dwa różne typy lokomotyw: 4E z Pafawagu z masą służbową 80t oraz 303E z HCP z masą służbową 83,4t. Ta niewielka różnica ma jednak znaczenie, ponieważ umożliwia lokomotywom typu 4E wjazd na linie o dopuszczalnym nacisku 20 ton na oś. O ile prywatni przewoźnicy początkowo stosowali oznaczenia serii takie jak typu (4E), o tyle państwowy przewoźnik towarowy musiał wprowadzić inne rozwiązanie. Zarejestrowano więc w systemie SKRJ pojazd o oznaczeniu EU07E odpowiadający parametrami typowi 4E. Stąd pojazdy EU07 z Pafawagu otrzymały sukcesywnie dodatkową literkę „E” – niestety z braku miejsca malowaną najczęściej za numerem inwentarzowym.
Ciekawostka z tym dodatkowym „E”. Nie wiedziałem o tym
PolubieniePolubienie