
W ostatnich dniach marca 2021 firma „Cargounit” specjalizująca się w wynajmie pojazdów trakcyjnych odebrała od producenta trzy wielosystemowe lokomotywy Siemens Vectron. Następnie przekazała je od razu nowemu użytkownikowi – operatorowi intermodalnemu „Bahnoperator sp. z o.o.”, który z ich pomocą chce realizować własnymi siłami przewozy na nowym jedwabnym szlaku – od wschodniej granicy Polski z Białorusią aż do niemieckich terminali w Hamburgu, Duisburgu czy w holenderskim Rotterdamie. Do tej pory firma korzystała w procesie logistycznym z usług zewnętrznych podmiotów kolejowych, jednak rozpoczął się już żmudny proces budowania od podstaw struktur własnego przewoźnika kolejowego. Chcąc jednak niezwłocznie zacząć korzystać z wynajętego taboru rozpoczęto współpracę z „Freightliner PL”, który to zapewni realizację przewozów do czasu uzyskania licencji i całkowitego usamodzielnienia się nowego przewoźnika.
Pierwszy formalny pociąg uruchomiono ósmego kwietnia 2021. Jest to podsył próżnego składu platform Sggmrs z terminalu intermodalnego „CLIP” w Swarzędzu do terminalu w Małaszewiczach. Co ciekawe – zaraz za nim w drogę wyruszył drugi – identycznie zestawiony skład. Po załadunku kontenerami pociągi ruszą w kierunku zachodniej granicy naszego kraju – jeden do polskiego terminala kontenerowego w Wielkopolsce, a drugi do Niemiec.
„Bahnoperator” Podpisał z „Cargounit” umowę na wynajem wraz z utrzymaniem pięciu Vectronów MS w dwóch wariantach – chodzi o konfigurację wyposażenia umożliwiającego pracę na różnych sieciach kolejowych. Lokomotywy jednego wariantu mogą poruszać się po torach w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Czechach, Słowacji, Węgrzech i Rumunii, a drugiego będą posiadały dopuszczenie dodatkowo w Bułgarii, Słowenii i Chorwacji. Umożliwi to realizację przewozów Od granicy z Białorusią do portów nad Morzem Północnym w Holandii oraz od polskich portów nad Bałtykiem aż do Adriatyku czy Morza Czarnego. Pojazdy zostały kupione z wykorzystaniem funduszy unijnych za pośrednictwem Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) na wsparcie rozwoju transportu intermodalnego. Celem konkursu „Rozwój Transportu Morskiego, Śródlądowych Dróg Wodnych i Połączeń Multimodalnych” organizowanego przez CUPT, jest dofinansowanie podmiotów w ramach działania Oś Priorytetowa III, tak aby wydatnie zwiększyć rozwój sieci kolejowej TEN – T i samego transportu multimodalnego. Właściciel nadał imiona lokomotywom pozyskanym w ramach tego projektu – są to imiona osób zaangażowanych w proces pozyskiwania wsparcia z funduszy unijnych. Widoczna na zdjęciu lokomotywa X4EA-566 ma imię „Rafał” – od imienia pana Rafała Hejmo – Dyrektora Technicznego w Cargounit.
Patrząc na narodziny kolejnego przewoźnika kolejowego na rynku transportu intermodalnego utwierdzam się w przekonaniu, jak perspektywicznie myślą wszystkie firmy zajmujące się od wielu lat przewozami kontenerów – w obecnych czasach spadku przewozów towarów masowych branża intermodalna nie tylko utrzymuje przewozy na dotychczasowym poziomie, ale i notuje wzrosty. Miejmy nadzieję, że narodowy zarządca infrastruktury zakończy wkrótce modernizację korytarza transportowego wschód – zachód i pociągi bez większych przeszkód będą mogły poruszać się polskim odcinkiem „nowego jedwabnego szlaku”.
Nietypowe, ładne malowanie. Co oczywiście w tzw. całokształcie nie ma znaczenia, ale zawsze cieszy oczy
PolubieniePolubienie