
W 1999 roku powołano do życia „Konsorcjum Taborowe” której udziałowcami byli min. PKP S.A, „Kolmex S.A.” oraz Energo-Utech S.A. PKP aportem wniosło do majątku spółki 87 lokomotyw serii SP32. 66 spośród nich było sprawne i było nadal eksploatowane przez PKP (potem przez PKP Cargo) na podstawie umowy z konsorcjum. Pozostałe 21 egzemplarzy było niesprawnych i pozostawały one odstawione w macierzystych jednostkach. Taki stan rzeczy utrzymywał się do czerwca 2004, gdy konsorcjum postawiono w stan likwidacji, a cały majątek w postaci 66 sztuk SP32 kupił jeden z udziałowców – „Kolmex”. Zerwał on umowę z PKP Cargo na eksploatację pojazdów i wszystkie lokomotywy przetransportowano do ZNTK Poznań. Tam miały zostać zmodernizowane, jednak ostatecznie do tego nie doszło.
Czwartego czerwca 2008 roku zrealizowano ostatni z sześciu transportów lokomotyw serii SP32 z ZNTK Poznań do stacji Wrocław Nadodrze. Tam pojazdy odstawiono a terenie Portu Miejskiego. Część pojazdów została tam później zezłomowana, inne wywieziono na pocięcie do Warszawy. Kilkanaście egzemplarzy przewieziono do Piły, gdzie w Interloku miały przejść modernizację na typ 312D – o jej założeniach możecie przeczytać TUTAJ. Te maszyny również ostatecznie zostały pocięte na złom.
Każdy z transportów odbywał się według podobnego scenariusza. Pociąg STK z dwiema lokomotywami na czele, wagonem socjalnym i wynajętymi wagonami towarowymi różnego typu (używanymi do rozdzielenia lokomotyw w składzie oraz zapewniającymi wymaganą masę hamującą pociągu) przybywał do stacji Poznań Główny. Pomiędzy stacją Luboń oraz Poznań Główny znajdował się wtedy posterunek „Poznań Dębiec – LuC. Tam odgałęziała się para torów prowadząca bezpośrednio pod bramy ZNTK Poznań. Tam pozostawiano przywiezione wagony i z terenu zakładu wyciągano 12 lokomotyw. Następnie rozpoczynano formowanie pociągu, przedzielając SP32 wagonami towarowymi. Wagon socjalny wstawiano za lokomotywami prowadzącymi. Po przygotowaniu dokumentów pociągowych, oględzinach technicznych i szczegółowej próbie hamulca pociąg wyruszał w drogę do Wrocławia.
W ostatnim transporcie przewieziono lokomotywy SP32 o numerach: 028,034,115,117,136 oraz 091. Ogółem w sześciu transportach przewieziono 66 pojazdów serii SP32.
Taki kondukt pogrzebowy….
PolubieniePolubione przez 1 osoba