
W październiku 2020 samorządowy przewoźnik „Koleje Dolnośląskie” podpisał z Newagiem umowę na zakup sześciu trójczłonowych zespołów trakcyjnych o napędzie spalinowym oraz elektrycznym. Pojazdy o maksymalnej prędkości 160km/h (120km/h przy napędzie spalinowym) miały zacząć wozić pasażerów w ciągu 18 miesięcy, jednak producent deklarował przekazanie pierwszych egzemplarzy już w drugiej połowie 2021 roku. Okazuje się, że jest to scenariusz bardzo podobny – w dniu dzisiejszym na torach województwa dolnośląskiego wyjechał pojazd o oznaczeniu 36WEh-012, by w ciągu dnia testowo przebyć wszystkie obsługiwane przez Koleje Dolnośląskie trasy. Na zdjęciu widzimy go w drodze z Wrocławia do Legnicy – jak widać mimo jazdy pod siecią trakcyjną „Impuls” jedzie zasilany silnikiem spalinowym – zapewne nowy użytkownik chce dogłębnie sprawdzić nowy typ napędu w znanych już sobie pojazdach. Z niecierpliwością czekam na rozpoczęcie regularnych przewozów – tego typu pojazdy doskonale sprawdzają się już w województwie zachodniopomorskim. Nowe pociągi będą wozić pasażerów na trasie Trzebnica – Wrocław – Sobótka – Świdnica, gdzie będą mogły wykorzystać swój dwusystemowy napęd. Linia kolejowa nr 285 pomiędzy Wrocławiem a Sobótką i Świdnicą jest obecnie w trakcie rewitalizacji, co pozwoli na przywrócenie na niej ruchu regularnych połączeń pasażerskich po około 20 latach. Zgodnie z zapowiedziami PKP PLK prace mają zostać ukończone w 2021 roku. Rewitalizacja współfinansowana jest ze środków RPO Województwa Dolnośląskiego.