Wielkopolska w „Kolej Plus”

12 października 2013 |Międzychód| SP32-204 z pociągiem 78804 „Borowik” z Poznania Głównego do Sierakowa Wlkp. Dojazd od strony Szamotuł był wówczas już niemożliwy – stan techniczny linii na to nie pozwalał.

20 kwietnia 2022 r. przedstawiono listę projektów zakwalifikowanych do realizacji w ramach Programu „Kolej Plus” – rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej do 2028 roku. Celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Nabór do pierwszego etapu programu zakończono 26 sierpnia 2020 roku. Jednostki Samorządu Terytorialnego zgłaszały swoje propozycje rewitalizacji nieczynnych odcinków linii kolejowych lub budowę nowych na swoim terenie. Po analizie zgłoszonych projektów 24 listopada 2020 roku ogłoszono listę propozycji, które zakwalifikowały się do etapu drugiego – zgłaszający w ciągu 12 miesięcy musieli przygotować cały szereg dokumentów aplikacyjnych – deklarację przewozów, studia planistyczno-prognostyczne czy deklaracje współfinansowania inwestycji (15 % kosztów miałby pokryć wnioskujący samorząd, 85% sfinansuje Państwo poprzez spółkę PKP PLK). Na podstawie analizy kosztorysów stworzono listę projektów, które mieszczą się w założonym budżecie (pierwotnie 5,6 mld złotych – ostatecznie zwiększony do ponad 11 mld złotych). Ogłoszono listę podstawową – projektów, które po spełnieniu warunków formalnych zostaną zrealizowane. Jednocześnie opublikowano listę rezerwową – projektów, które uzyskały mniej punktów i mogą zostać zrealizowane w przypadku niedopełnienia formalności przez któryś z projektów podstawowych. Cała listę można pobrać ze strony PKP PLK: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Kolej_Plus/Kolej__Wyniki_Naboru_Ranking.pdf

Urząd Marszałkowski województwa Wielkopolskiego otrzymał szansę realizacji kilku ciekawych projektów:

Grafika ze strony: https://www.plk-sa.pl/program-kolej-plus

-rewitalizacja nieczynnej obecnie linii Śrem – Czempiń

-rewitalizacja nieczynnej obecnie w ruchu pasażerskim linii Gostyń – Kąkolewo

-rewitalizacja nieczynnej obecnie linii Międzychód – Szamotuły

-rewitalizacja nieczynnej obecnie w ruchu pasażerskim linii Czarnków – Rogoźno Wlkp. – Wągrowiec

-budowa nowej linii kolejowej Konin – Turek.

Realizacja tych inwestycji przywróci kolejową komunikację pasażerską miastom odciętym do tej pory od tego środka transportu. Na liście rezerwowej znajduje się jeszcze projekt UM województwa Lubuskiego, dzięki któremu Międzychód uzyskałby połączenie kolejowe z Gorzowem przez Wierzbno i Skwierzynę. Znajduje się on na drugim miejscu listy rezerwowej, więc istnieje jeszcze teoretyczna szansa na jego realizację. Szczegółom projektu przywrócenia połączeń kolejowych w Międzychodzie poświęcę osobny artykuł.

5 comments

    • Nie znam realiów aktualnej komunikacji publicznej pomiedzy tymi miastami. Budowa od podstaw nowej linii to koszt wielokrotnie wyższy od kosztów rewitalizacji (wykup gruntów w przebiegu linii), ale przecież ktoś wykonywał studium przedprojektowe? Chętnie bym się z nim zapoznał – jak projektanci uzasadniają poniesienie tak wysokich kosztów. Ewentualna rezygnacja z tego projektu da szansę projektom rezerwowym. Czas pokaże.

      Polubione przez 1 osoba

  1. W obecnych realiach geopolitycznych (kryzys, wojna) budowa nowej linii od podstaw wraz z wywłaszczeniem ziem pod budowę to trochę skok w pusty basen. Nie dziwota że UM Wielkopolski sklasyfikował Turek jako ostatni w potencjalnej odbudowie. W pierwszym rzędzie wezmą się za Międzychód i Śrem gdzie linia istnieje i jej ciąg jest nie przerwany. A i spore ośrodki np. Międzychód Sieraków czy Śrem pozostają bez połączeń kolejowych. Jest to wielkie zadanie w obecnych czasach ale jeśli na Dolnym Śląsku da radę to i myślę Wielkopolska da radę 🙂 Pożyjemy zobaczymy

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s