Reaktywacja wkrótce!

20 kwietnia 2022 |Chojnów| SM42-731 na czele pociągu roboczego kilkaset metrów przed stacją w Chojnowie.

Chojnów to niewielkie (nieco ponad 13 tysięcy mieszkańców) miasteczko na dolnym Śląsku – na zachód od Legnicy. Przebiega tamtędy magistrala kolejowa E30, łącząca wschodnią (Medyka) i zachodnią (Zgorzelec) granice naszego kraju. Miasto miało również połączenie kolejowe ze Złotoryją i Rokitkami. Pociągi poruszały się tutaj do 2005 roku, kiedy to zdecydowano o wstrzymaniu ruchu towarowego. W chwili obecnej trasa jest nieprzejezdna. Przebiegające przez gminę Chojnów tory zostały pod koniec 2019 roku przejęte przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego od Polskich Kolei Państwowych.

W 2021 roku ruszyły prace mające na celu przywrócenie ruchu kolejowego na tym odcinku. Na wznowieniu ruchu skorzystają mieszkańcy województwa dolnośląskiego, w tym przede wszystkim obszaru i okolicy Chojnowa i Rokitek (szczególnie dzieci, młodzież, osoby pracujące poza granicami wskazanych miast). W ramach projektu zrewitalizowana zostanie linia kolejowa nr 316 na odcinku Chojnów – Rokitki od km 21,832 do km 27,900. Rewitalizacji zostanie poddany odcinek o długości 6,068 km. Przewiduje się przeprowadzenie prac modernizacyjnych obejmujących wymianę elementów nawierzchni jak podkłady, złączki, szyny, podsypkę tłuczniową oraz roboty podtorowe oraz zabudowę urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Cała zrewitalizowana infrastruktura zostanie przystosowana do aktualnych norm jak i standardów obsługi podróżnych, w tym związanych z obsługą osób niepełnosprawnych. Zrewitalizowana linia kolejowa ma pozwalać na kursowanie pociągów z prędkością do 80 km/godz. Zgodnie z zapisami Programu funkcjonalno-użytkowego ruch na linii nr 316 ma być wyłącznie pasażerski. W ramach projektu przewidziane zostały również działania promocyjne takie jak tablice informacyjno-pamiątkowe, materiały informacyjno-promocyjne oraz informacje na stronie internetowej beneficjenta.

Mimo perturbacji z wykonawcą robót (pierwotnie miała to być firma „Kopareczka” ze Żmigrodu – po odwołaniu wybrano „Dolkom” Wrocław) prace ruszyły – obecnie rozpoczęto już układanie nowej nawierzchni. W drugiej połowie kwietnia udało mi się zaobserwować sypanie tłucznia pod nowo ułożoną nawierzchnię kolejową. Aby uruchomić połączenia, konieczne będzie jeszcze zbudowanie systemu sterowania ruchem kolejowym oraz połączenie z torami stacyjnymi w Chojnowie i Rokitkach. Planowane rozpoczęcie eksploatacji to grudzień 2022 roku.

3 comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s