
W latach 1984 – 1987 w belgijskich zakładach BN/ACEC wyprodukowano 60 egzemplarzy lokomotyw HLE 21. Była to część większej rodziny pojazdów – koleje belgijskie zamówiły łącznie 144 lokomotywy czterech serii – w dużym stopniu zunifikowane. W jednakowych pudłach opartych na dwóch wózkach dwuosiowych (zastosowano oparcie na sprężynach typu „flexicoil”) umieszczono nowoczesną aparaturę elektryczną – pojazdy miały tyrystorowy układ rozruchu, hamulec elektrodynamiczny i wszystkie mogły być zasilane z sieci trakcyjnej prądu stałego o napięciu 3kV. Dwa typy pojazdów mogły opuszczać Belgię przez granicę francuską (HLE 12 – dodatkowo 25kV AC) oraz holenderską (HLE 11 – dodatkowo 1,5kV DC). Podstawowe informacje o całej rodzinie zestawiłem w poniższej tabeli:

Lokomotywy z całej rodziny sprawowały się bardzo dobrze i były lubiane zarówno przez maszynistów jak i przez warsztat. Jednak postępujące dostawy nowego taboru (miedzy innymi HLE18 – typ ES60U3 Siemensa) z czasem doprowadziły do odstawienia większości egzemplarzy HLE 21. Ich moc okazała się też niewystarczająca do pracy z długimi składami piętrowymi – utrzymanie z nimi prędkości 160km/h sprawiało im trudność. Do dziś w ruchu pozostaje kilka sztuk – niektóre pojazdy posłużyły też za magazyn części dla HLE 27 – silniejszej „siostry”.
W październiku 2017 roku w składzie pociągu „Lotos Kolej” do Polski wjechało osiem egzemplarzy HLE 21.

Maszyny o numerach 2103, 2104, 2109, 2119, 2120, 2025, 2028, 2029 trafiły do Bydgoszczy, gdzie odstawiono je na torach należących do „Depol” Sp. z o.o.

W kolejnym transporcie z Belgii, który trafił prawdopodobnie bezpośrednio do ZNTK Oleśnica przybyło dziewięć lokomotyw: 2101, 2102, 2106, 2110, 2112, 2116, 2117,2126 i 2127. W późniejszym czasie dojechały tam również maszyny z Bydgoszczy. Prawdopodobnie czyniono przygotowania do usunięcia azbestu i polonizacji (według niepotwierdzonych źródeł w Bydgoszczy usuwano azbest z części maszyn), jednak pogarszająca się sytuacja finansowa Olkol-u (dawny ZNTK Oleśnica) wymusiła decyzję o zabraniu z terenu firmy wszystkich pojazdów. Lokomotywy w dwóch transportach (31 maja oraz 2 czerwca 2022) przewieziono do Szczakowej na Górnym Śląsku.
W dniu 22 sierpnia 2022 do kraju wjechał kolejny transport HLE 21. Dwanaście pojazdów (2115, 2122, 2123, 2131, 2139, 2142, 2146, 2147, 2149, 2152, 2154 i 2158). Pojazdy mają trafić do Dąbrowy Górniczej. W chwili pisania tego artykułu nie jest jeszcze oficjalnie znany nowy nabywca tych pojazdów. Wiadomo tylko, że pojazdy trafią najpierw do zakładu napraw lokomotyw i wagonów „Protor”. Jednak ich zgrupowanie na śląsku i import kolejnych sztuk może oznaczać przygotowania do realizacji projektu wprowadzenia tych pojazdów do eksploatacji na polskich torach. Jak widać mamy już w kraju prawie 30 egzemplarzy – to już całkiem pokaźny park taborowy – jeśli doczeka się polonizacji z pewnością znajdą się chętni do wynajmu przewoźnicy. Będę uważnie śledził temat i z pewnością artykuł doczeka się uzupełnienia.

W tekście użyto następujących skrótów:
HLE – oznaczenie lokomotyw w Belgii: HL – lokomotywa; E – elektryczna
ACEC – Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi (z francuskiego: Warsztaty Konstrukcji Elektrycznych w Charleroi)
BN – La Brugeoise et Nivelles – Belgijski producent taboru z Nivelles
SNCB – Société Nationale des Chemins de Fer Belges (z francuskiego: Narodowe Towarzystwo Kolei Belgijskich)
NMBS – Nationale Maatschappij Belgische Spoorwegen (z holenderskiego: Narodowe Towarzystwo Kolei Belgijskich)
Aktualizacja 6 września 2022
Dziś portal „Rynek-kolejowy.pl” opublikował informację o tym, że właścicielem wszystkich lokomotyw HLE 21 importowanych do Polski jest „Seville Rail Rent” – spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zajmująca się do tej pory między innymi wynajmem wagonów towarowych. Jak możemy przeczytać – firma ta zamierza spolonizować sprowadzone maszyny i zaoferować je do wynajmu tak przewoźnikom pasażerskim jak i towarowym. Cały artykuł możecie przeczytać tutaj: https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/te-szybkie-lokomotywy-podbija-polski-rynek-w-belgii-byly-chwalone-109713.html
Były za słabe w Belgii, ale będą wystarczająco silne w Polsce?
PolubieniePolubienie
Trochę ponad 3000kW to i tak połowa więcej niż EU07. W lekkim ruchu towarowym (skład kontenerowy to około 1750 ton i prędkość maksymalna 100km/h) spokojnie sobie poradzą.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Panie, ale Szczakowa to nie Górny Śląsk 😉
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Dla poznaniaka jest 😉 A poważnie to jak proponujesz napisać, to skoryguję – zagłębie?
PolubieniePolubienie