Krokodyl jedzie!

14305_Nowy_Tomy_22

20 września 2015 |Nowy Tomyśl| EU44-010 z pociągiem nr 87000/1 relacji Świnoujście – Oderbruecke. Jako przedostatni pojazd w składzie “podróżuje” lokomotywa Ce 6/8 III  o numerze 14305.

W 2015 roku szwedzkie koleje obchodziły setną rocznicę elektryfikacji. Na obchody zaproszono między innymi “SBB Historic”, które zaprezentowało swoją lokomotywę serii Ce 6/8 III o numerze 14305 (nazwana imieniem “Basel”) z 1926 roku. Przez siedem dni lokomotywa prowadziła pociągi specjalne, po czym wróciła do Szwajcarii. Jej transport w obie strony razem z obsługą i szwajcarskimi turystami odbył się w specjalnie przygotowanym pociągu, jadącym przez Niemcy i Polskę. W trakcie podróży do Szwecji, na skutek problemów technicznych z układem napędowym holowanej lokomotywy (nadmierne grzanie się łożysk układu napędowego – problem doskwierał również w trakcie pobytu w Szwecji) transport był znacznie opóźniony i zajął trochę więcej niż zakładane 8 dni (transport z prędkością maksymalną 50km/h z postojami na oględziny i ewentualne smarowanie co 50-100km). Przejazd powrotny odbył się już bez dodatkowych komplikacji zaplanowaną trasą przez ze Szwecji promem do Świnoujścia i dalej przez Poznań do granicy w Oderbruecke.

Zamierzałem “złapać” ten skład jak najbliżej domu – na stacji Poznań Wola. Niestety jak to często bywa – mały korek po drodze i od obsługi stacji dowiedziałem się, że pociąg właśnie przejechał. Pozostało więc wrócić do auta i gonić na wyjazd z Poznania – wszak skład miał zaplanowaną wymianę lokomotywy z EP07-135 na EU44-010. Udało się więc zrobić zdjęcie w Plewiskach, a następnie wykorzystując autostradę jeszcze raz złapać skład w Nowym Tomyślu.

kroko_rzut.jpg

Lokomotywa “Basel” w składzie pociągu ze Szwecji do Szwajcarii. Uwagę zwraca brak reflektorów czołowych – zostały zdemontowane na czas transportu.

Lokomotywa Ce 6/8 III jest elektrowozem zasilanym napięciem 15kV~ 16,7Hz, o mocy 1810kW. Ma długość 20 metrów i masę służbową 131t.

Pozostaje mieć tylko nadzieję, że w przyszłości uda nam się zobaczyć także u nas podobnie zachowane czynne eksponaty kolejowe nie tylko trakcji parowej. Po EP03-01 i ET21-57 (obie obecnie odstawione) wkrótce ujrzymy w ruchu EP05-23. Kolejnym i to prawdziwym rodzynkiem mogłaby być EP23-001 z Jaworzyny Śląskiej. Wiem ,że pojazd miał swojego sponsora, który w 2012 roku wyłożył pieniądze na jego odrestaurowanie. Wątpię jednak, by środki te wystarczyły na przywrócenie pojazdu do ruchu.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s