
W styczniu 2001 roku udało mi się sfotografować przypadkiem ciekawą relokację taboru. Likwidacja Skansenu Taboru Kolejowego w Choszcznie nastąpiła z końcem czerwca 2001 roku. Jednak jak się okazuje rozdysponowanie eksponatów nastąpiło już wcześniej. Wywieziono między innymi widoczne na zdjęciu wagony pasażerskie zwane popularnie „ryflakami”. Z moich notatek wynika, że w składzie znajdowało się sześć wagonów prawdopodobnie serii Bhixt, które miały jechać na naprawę do Gniezna. Jednak z przeglądu ilostanu eksponatów skansenu wynika, że jeden z tych wagonów mógł być typem 102Aa – wagonem klasy pierwszej. Wagony w późniejszym czasie rozparcelowano – prawdopodobnie trafiły do Wolsztyna i Poznania. Jeden na pewno dość długo pozostawał w Gnieźnie. Może kiedyś uda mi się dokładniej prześledzić ich dalsze losy.

W tamtym czasie Choszczno opuszczały też kolejno parowozy, min. Ol49-85, Ol49-99 i TKt48-147. Trafiły również do Gniezna. Nowe życie otrzymał tylko jeden z nich – „Oelka” o numerze 99. Ol49-69 przyjechał z Wolsztyna na naprawę do Gniezna, gdzie po weryfikacji jego stanu technicznego podjęto decyzję o zamianie numerów z parowozem z Choszczna. Po naprawie Ol49-99 opuścił Gniezno już jako Ol49-69, ciągnąc na haku do Wolsztyna dwie pozostałe maszyny, z którymi tam trafił. Im już nigdy nie dano szansy na powrót do ruchu. Obecnie obie stoją w Wolsztynie.
