
| Oznaczenie po modernizacji | Przebudowa z | numer fabryczny | Zakład modernizujący | Data modernizacji | Data i rodzaj ostatniej naprawy |
| SP32-201 | SP32-130 | 25437/1989 | ZNLS Piła | 11.11.2000 | Rev. 31.01.2005 ZNTK Nowy Sącz |
Pierwszy prototypowy egzemplarz ukończono w październiku 2000 roku. Po próbach i badaniach 11 listopada rozpoczęto jego eksploatację obserwowaną w lokomotywowni Krzyż (jeszcze z oznaczeniem SP32-130). Tam prowadził pociągi pasażerskie na linii 203 na odcinkach Kostrzyn – Gorzów Wlkp. – Krzyż – Piła Główna.

Po rozpoczęciu normalnej eksploatacji i zmianie oznaczeń na SP32-201 jeszcze jakiś czas lokomotywa pracowała w Krzyżu (CM Szczecin). Potem na blisko 7 lat trafiła na Podkarpacie, gdzie pracowała w okolicach Jasła (CM Nowy Sącz) i Rzeszowa (PR Rzeszów). Stamtąd w styczniu 2009 trafiła do Chojnic (PR Gdynia) , a następnie w styczniu 2011 do Krzyża (PR Krzyż). Tu też pracowała do stycznia 2013, po czym została odstawiona (dokładna data w trakcie ustalania).
W kwietniu 2014 roku “Przewozy Regionalne” sp. z o.o. rozpisały przetarg na naprawę dwóch silników spalinowych MTU 12V396TC14 wraz z regulatorami – między innymi silnik nr 5583651 pochodzący z SP32-201, oraz drugi, pochodzący z SP32-207. Z pewnością było to przygotowanie do przeprowadzenia P4 – poza silnikiem spalinowym resztę czynności planowano zrealizować systemem gospodarczym w Krzyżu. Nie wyłoniono jednak zwycięzcy przetargu i do naprawy nie doszło.

29 maja 2020 roku właściciel lokomotyw wystawił ją wraz z ośmioma innymi na sprzedaż. Cena wywoławcza to 490 000 PLN. Za tą kwotę nie było jednak chętnych na zakup.
W lutym 2024 lokomotywy serii SP32 o numerach 201, 202 oraz 204 zostały zakupione przez firmę zajmującą się przetwarzaniem surowców wtórnych z Sokołowa Podlaskiego. Przewoźnik SKPL zabrał je z Krzyża 7 lutego 2024 – na miejsce dotarły 9 lutego 2024 i była to pierwsza od wielu lat relokacja pojazdów tej serii. Tutaj lokomotywy zostaną fizycznie skasowane.

Można tylko ubolewać, że jako pierwsze sprzedano na złom pojazdy pracujące najdłużej. Z pewnością ma to związek z amortyzacją – dłużej używane pojazdy mają teoretycznie mniejszą wartość księgową.

Dobre !
PolubieniePolubione przez 1 osoba
Thank you for the terrific post
PolubieniePolubione przez 1 osoba