Leo Express w Polsce

100517_PWo_leo_radziol_01

10 maja 2017 |Poznań Wola| Elektryczny Zespół Trakcyjny “Flirt” przewoźnika Leo Express (480 002-5) w trakcie jazdy testowej.

Czeski przewoźnik “Leo Express” powstał w 2010 roku, natomiast regularne przewozy pasażerskie rozpoczął dwa lata później na trasie z Pragi do Bohumina. W tej chwili posiada pięć EZT czeskiej serii 480 – wyprodukowanych przez firmę Stadler jednostek Flirt. To pięcioczłonowe, niskopodłogowe pojazdy zbliżone konstrukcyjnie do ER75 dla Kolei Mazowieckich. Poza ilością członów różnią się także aranżacją wnętrza (przedziały klasy ekonomicznej i biznesowej) oraz rodzajem i ilością drzwi wejściowych (jednoczęściowe w czterech członach). Zestaw posiada trzy toalety z zamkniętym obiegiem (jedna przystosowana do osób poruszających się na wózku inwalidzkim) oraz klimatyzację.

Obecnie przewoźnik zapewnia połączenia z Pragi do Krakowa w systemie kombinowanym – od Bohumina do Krakowa podróż odbywa się komfortowym autokarem. Jednak jeszcze w 2018 roku planuje się przejazd całej trasy pociągiem – cały czas trwają niezbędne przygotowania do wejścia na polski rynek. W przypadku sukcesu Leo Express planuje rozrost siatki połączeń w Polsce – zapewne z wykorzystaniem EZT zamówionych w 2016 w Chinach.

080517_PW_leo_radziol_01

8 maja 2017 |Poznań Wschód| 401Da-427 należąca do Instytutu Pojazdów Szynowych “Tabor” rusza z EZT przewoźnika “Leo Express” ze stacji na teren Instytutu.

W maju 2017 roku jednostka numer dwa (480 002-5) przyjechała do Instytutu Pojazdów Szynowych “Tabor” w Poznaniu w celu przeprowadzenia badań mających na celu uzyskania dopuszczenia do ruchu na sieci PKP PLK.

080517_NWP_leo_radziol_01

8 maja 2017 |Nowa Wieś Poznańska| “Flirt” jako pociąg numer 476000/1 relacji Chałupki -Poznań Wschód (Instytut Pojazdów Szynowych “Tabor”). Posterunek odgałęźny Nowa Wieś Poznańska łączy linię 352 z linią 3 w kierunku Poznania Wschodu oraz linię 802 z PFD z linią 352. Obecnie jest on sterowany z nastawni dysponującej Poznań Franowo PFA. Zdjęcie było już wcześniej publikowane na TWB

 

Miejmy nadzieję, że firma jednak wystartuje z przewozami – w październiku 2017 spełniła wszystkie wymogi formalne naszego Urzędu Transportu Kolejowego i jest już na ostatniej prostej. Pozostaje tylko życzyć samych sukcesów !

Aktualizacja 21.07.2018

Po wielu perturbacjach ostatecznie Leo Express uruchomił połączenia z Pragi do Krakowa 20 lipca 2018. W tej chwili w relacji do Krakowa będzie kursował w piątki i niedziele. Powrót w soboty i poniedziałki. Leo_080517_krzaki_nowawies

8 maja 2017 |Nowa Wieś Poznańska| Leo Express na szlaku do Poznania Antoninka i dalej do Poznania Wschodu, dosłownie przedziera się przez gąszcz krzewów.

Decyzja Urzędu Transportu Kolejowego o dopuszczeniu czeskich “Flirtów” została wydana dopiero 18 lipca 2018 – zaledwie dwa dni przez startem. Udało się więc ostatecznie przedrzeć przez gąszcz biurokratycznych krzewów w Polsce i uruchomić zaplanowane połączenie. Miejmy nadzieję, że dalej będzie już z górki.

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s