„Szynobusy dla gmin” w Rzeszowie

24 lipca 2003|Rzeszów|SP32-015 z pociągiem osobowym do Jasła.

Nieodległe czasy, gdy spotkanie zespołu wagonów piętrowych Bhp nie było wielkim problemem. Także oryginalne lokomotywy serii SP32 z silnikiem M820SR miały się jeszcze dobrze. Tego dnia w Rzeszowie prezentowano szynobus typu 215M o handlowej nazwie „Regio Tramp”, wyprodukowany przez ZNTK Poznań. Wydarzenie odbyło się w ramach ogólnopolskiej kampanii „Szynobusy dla gmin”, o której niebawem szerzej napiszę w osobnym poście.

Na zdjęciu widzimy porównanie dwóch koncepcji taborowych na przewóz osób na liniach lokalnych. Wersja z lokomotywą spalinową i czteroczłonowym zestawem wagonów piętrowych w większości przypadków była zdecydowanie nieekonomiczna. Jednak wysokie koszty zakupu nowego, ekonomicznego taboru były wówczas dla PKP trudne do udźwignięcia. Szukano więc wsparcia w samorządach – partycypacja w kosztach zakupów szynobusów w zamian za utrzymanie połączeń na liniach lokalnych. W różnych regionach kraju odbywało się to różnie, ostatecznie najlepszym rozwiązaniem było tworzenie przez samorządy województw własnych kolejowych spółek przewozowych.

EU07-150_215M_2003_radziolpl

24 lipca 2003 |Rzeszów|EU07-150 (wtedy CM Kraków) z pociągiem pośpiesznym pozuje do zdjęcia z szynobusem 215M-001, który odjedzie za chwilę jako pociąg numer 32740/1 relacji Jasło – Zamość.

W 2003 roku nadal można było spotkać w ruchu dobrze wyglądające lokomotywy serii EU07. Szczególną uwagę zwracały jednak zazwyczaj maszyny z Krakowa. Dbałość załogi tamtejszego Zakładu Taboru o detale powodowała, że pojazdy wyróżniały się przemyślanym malowaniem i lśniącymi listwami ozdobnymi niczym prosto z fabryki. Dzięki temu miałem okazję wykonać to ujęcie, będące porównaniem topornych kształtów nowoczesnego szynobusu z subtelną linią nadwozia elektrowozu z lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku.