11 marca 2020|Plewiska|EU160-001 z pociągiem nr 776046 zbliża się do przystanku osobowego Poznań Junikowo. Była to jeden z przejazdów technicznych – w jego trakcie odbywało się szkolenie i autoryzacje maszynistów.
W maju 2018 roku PKP Intercity podpisało z Newag S.A. kontrakt na dostawę 30 lokomotyw do obsługi pociągów pasażerskich. Umowa zawarta między narodowym przewoźnikiem i firmą z Nowego Sącza obejmowała zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych, z opcją na dodatkowe 10 lokomotyw (z której jak już wiemy odbiorca skorzysta). Producent będzie też wykonywał regularne przeglądy techniczne lokomotyw na drugim i trzecim poziomie utrzymania. Po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów zostaną wykonane naprawy na czwartym poziomie utrzymania.Wartość zamówienia wynosi ponad 367 mln zł brutto. Wybrano pojazdy z platformy Griffin (typ E4DCU – 4 osiowe elektryczne lokomotywy jednosystemowe o mocy 5600kW i prędkości maksymalnej 160 km/h).
Pierwsze osiem egzemplarzy zostało odebranych od producenta na przełomie lutego i marca 2020 roku. Lokomotywy przejechały z Nowego Sącza do Warszawy (jedna z nich ciągnęła – reszta jechała „na zimno”) 2 marca 2020. Po ostatecznych odbiorach technicznych i próbach w dniu 6 marca rozesłano pierwsze pojazdy po kraju – w celu rozpoczęcia szkoleń i jazd autoryzacyjnych dla maszynistów z różnych zakładów spółki PKP Intercity. I tak :
-EU160-001 do Poznania – jazdy autoryzacyjne na odcinku Poznań Główny – Zbąszynek
-EU160-002 do Szczecina – jazdy autoryzacyjne na odcinku od Szczecina Głównego do Wysokiej Kamieńskiej
-EU160-004 do Bydgoszczy – jazdy autoryzacyjne na odcinku od Bydgoszczy Głównej do Piły Głównej
-EU160-003 do Lublina – jazdy autoryzacyjne na odcinku od Lublina do Chełma
-EU160-005 oraz 006 odbywały jazdy autoryzacyjne z warszawskimi maszynistami na odcinku Warszawa Grochów – Szeligi.
11 marca 2020|Poznań Główny|EU160-001 odstawiona przy pomoście Punktu Przeglądów Kontrolnych.
Jazdy odbywały się począwszy od 7 marca przez kilka dni – zazwyczaj jedna jazda dziennie tam i z powrotem.
Od kolejnej korekty rozkładu jazdy (14/15 marca) lokomotywy rozpoczną regularną obsługę połączeń kolejowych: