Kolejowa przygoda

010820_183-500_Plew_radziolpl

1 sierpnia 2020|szlak Poznań Górczyn – Palędzie|ES64U4-500 (183-500) z pociągiem transportującym ED250-001 do Niemiec zmierza w kierunku zachodniej granicy.

1 sierpnia 2020 roku należący do PKP Intercity elektryczny zespół trakcyjny serii ED250 po raz kolejny został wysłany za granicę – tym razem do Austrii. Tak jak poprzednio był to pierwszy egzemplarz serii – o numerze 001. Transport wyglądał jednak inaczej niż wcześniej, gdy z Warszawy do Rzepina pojazd jechał o własnych siłach. Tym razem niemiecki przewoźnik, któremu zlecono przewóz zapewnił transport zespołu „na zimno” już od samej Olszynki Grochowskiej. Wykorzystano własną lokomotywę wielosystemową i wagony techniczne pozwalające na wpięcie między nie dowolnego pojazdu z dowolnym typem sprzęgu. Na terenie Polski przewoźnikiem była firma DB Cargo Polska – w tym celu odpowiednio wcześniej zadbano o przeszkolenie personelu i uzyskanie niezbędnych do przewozu dokumentów. Na stacji granicznej Oderbruecke przekazano pociąg stronie niemieckiej i po kilkuminutowym postoju odjechał w głąb Niemiec.

RailAdventure GmbH z siedzibą w Monachium to niemiecki przewoźnik specjalizujący się w obsłudze nietypowych transportów pojazdów szynowych, organizację jazd próbnych i testowych oraz cały proces logistyczny związany z takimi przedsięwzięciami. Ich działalność rozpoczęła się w 2006 roku od organizacji bicia światowego rekordu prędkości seryjnie produkowanej lokomotywy ( padł rekord 357km/h lokomotywą podobną do powyższej – opisałem to w tekście „Rekordowy Taurus” – do przeczytania tutaj). Od 2019 roku posiadają oni w swojej flocie jedną lokomotywę typu ES64U4 – niemieckiej serii 183 o numerze bocznym 500. Odkupili ją oni od firmy MGW Service – jej zdjęcie w malowaniu poprzedniego właściciela możecie zobaczyć w artykule „Pojazd zastępczy” – do przeczytania tutaj.

Widoczna na zdjęciu lokomotywa to wyprodukowany przez Siemensa Eurosprinter typu ES64U4 – czyli tego samego, co jeżdżące w Polsce EU44. Polacy nazwali je „Husarzami” – ale nazwa ta odnosi się tylko do posiadanych przez PKP Intercity dziesięciu egzemplarzy. Austriacy swoje lokomotywy typu ES64U o bliźniaczej sylwetce nazwali „Taurusami” – to tym przydomkiem określa się zazwyczaj tą uniwersalną wersję Eurosprinterów – także tych czterosystemowych. – choć oficjalnie nazwa ta zastrzeżona jest dla Austriaków i to na ich maszynach serii Rh1116 i Rh1216 jest ona naniesiona na ostoi.

ED250-001 okresowo wyjeżdża do Niemiec na testy homologacyjne od stycznia 2017 roku. Na początku kwietnia 2020 roku w trakcie jazdy na trasie Olching – Munchen Nord doszło do wypadku z udziałem tego zespołu trakcyjnego. Był ona akurat ciągnięty na półsprzęgu przez lokomotywy serii 152. W wyniku usterki połączenia doszło do rozerwania składu, a następnie najechania Pendolino na ciągnącą go wcześniej lokomotywę. Ta wykoleiła się jedną osią. Przód zespołu trakcyjnego został uszkodzony, jednak udało się go sprawnie sprowadzić do Polski i naprawić. Jak widać – po trzech miesiącach pojazd jest ponownie sprawny – co na warunki innych napraw tych składów jest bardzo dobrym wynikiem.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s