Smartron

3 października 2020 |Frankfurt nad Odrą| Portret lokomotywy serii 192 o numerze 024

„Smart” (ang.) – sprytny, inteligentny – określenie używane w nazwach i akronimach dla podkreślenia tych cech w opisywanych obiektach (za Wikipedią).

Procedura zakupu nowych pojazdów trakcyjnych to zazwyczaj długi proces, w trakcie którego precyzuje się oczekiwania, wybiera dostawcę, następnie konfiguruje pojazd zgodnie z potrzebami. Podpisuje się umowę, potem następuje etap produkcji, testów i odbioru zamówionych pojazdów. Zespół Siemensa postanowił ten proces całkowicie odmienić, produkując już lokomotywy w określonej konfiguracji, przy tym pozbawione wszelkich zbędnych dodatków tak, by obniżyć cenę finałowego produktu, zwiększyć dostępność i maksymalnie skrócić czas od zamówienia do odbioru pojazdu. Na bazie sprawdzonej platformy lokomotyw „Vectron” stworzono „Smartrona” – lokomotywę towarową dostępną niemalże „od ręki”. Premiera odbyła się w marcu 2018 roku.

Mimo, że to z założenia produkt budżetowy to zadbano o detale – nazwa wycięta na podstawie stopnia czołowego ponad zderzakiem.

„Smartron” jest jednosystemową lokomotywą elektryczną (15kV AC) o mocy 5600kW. Prędkość maksymalna to 140km/h. Wyposażony jest w system bezpieczeństwa PZB/LZB. Oferowany jest w jednym – niebieskim kolorze pudła (odcień nazwany Capri Blue). Jak widać to konfiguracja idealna dla pracy w ruchu towarowym w Niemczech – i takim klientom nowy produkt został zaoferowany. Dzięki wyeliminowaniu zbędnych komponentów udało się zaoferować konkurencyjny produkt przy cenie na poziomie około 80 procent ceny nowej lokomotywy „Vectron”.

25 września 2019 |Ludwiglust| Smartron przewoźnika „Eisenbahngesellschaft Potsdam” (numer boczny 104) w tandemie z lokomotywą serii 140 prowadzi skład kontenerowy w kierunku Hamburga.

Sukces lokomotyw „Smartron” pozwolił na pewną ewolucję w projekcie. Pojazd z czasem homologowano także w innych krajach, w których może poruszać się w takiej konfiguracji (czyli korzystających 15kV ~ 16 i 2/3Hz oraz z PZB). Obecnie więc lokomotywa może pracować również w Bułgarii i Rumunii. Podniesiono też ograniczoną wcześniej prędkość maksymalną – obecnie to 160km/h. Warto też wspomnieć o kompatybilności Smartrona z innymi pojazdami Siemensa – możemy połączyć go w trakcji wielokrotnej tak z Vectronem, jak i z ES64F4.

Od wielu lat kupując auto w salonie możemy sami skonfigurować wymarzony pojazd lub zakupić samochód prosto z placu dealera – wtedy zazwyczaj możemy liczyć na rabat. W XXI wieku taka możliwość pojawiła się także w przypadku zakupu nowej lokomotywy – pokazuje to jak elastyczne potrafią być wielkie koncerny w walce o klienta.

One comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s