
VT 4.12 (typ Bautzen) to oznaczenie typu prototypowego wagonu spalinowego dla Deutsche Reichsbahn. W 1973 roku wyprodukowano dwa egzemplarze oznaczone jako 173 001 oraz 173 002. Pudło o długości 24 metrów posadowione było na dwóch wózkach dwuosiowych. Układ napędowy składał się z dwóch chłodzonych wodą, sześciocylindrowych, czterosuwowych silników wysokoprężnych, każdy o mocy 147 kW (173-001) i 162 kW (173 002). Każdy silnik napędzał wewnętrzny zestaw kołowy wózka (układ osi 1A’ 1A’). Ze względu na stosunkowo dużą moc napędową i lekką konstrukcję pojazdy miały dobre przyspieszenie i prędkość maksymalną 125 km/h. Prototypy różniły się nie tylko mocą silników ale też organizacją przedziałów pasażerskich. Pierwszy egzemplarz posiadał tylko 84 miejsca siedzące 2 klasy. W drugim urządzono również mający 9 miejsc siedzących przedział 1 klasy i oraz mający 56 miejsc siedzących przedział drugiej klasy. Rozdzielono je ścianką działową. W 173 001 była tylko jedna toaleta, podczas gdy w 173 002 znajdowały się dwie toalety naprzeciw siebie. Pojazdy różniły się również wyglądem ścian czołowych – numer jeden (widoczny na zdjęciu) miał zaokrąglone czoło i reflektory jeden nad drugim. Numer dwa miał wystający daszek nad czołowym oknem maszynisty oraz reflektory w poziomej linii.
Produkcji seryjnej pojazdów tego typu nigdy nie podjęto – zdecydowano się kontynuować budowę innego typu dwuosiowego autobusu szynowego – VT 2.09. Oba prototypy wycofano ze służby w latach siedemdziesiątych, ale nie zostały zezłomowane. 173 001 znajduje się na terenie dawnej lokomotywowni Hoyerswerda, natomiast 173 002 w Waggonbau Dessau. Widoczna na zdjęciu „jedynka” była wystawiona na sprzedaż, jednak nie znalazła nabywcy. Mam jednak nadzieję, że pojazd w końcu znajdzie nowego właściciela i być może odzyska dawny blask.
Trzeba zapaleńca ze sporą kasą (i sporym warsztatem) by coś z tym zrobić.
PolubieniePolubienie
Takich u naszych sąsiadów nie brakuje – mam nadzieję, że może jakieś stowarzyszenie przywróci pojazd do życia.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
It is quite a challenge to restore this vehicle. Let’s hope a fan shows up.
PolubieniePolubienie