
Oznaczenie pojazdów kolejowych europejskimi identyfikatorami cyfrowymi (EVN – European Vehicle Number) oraz literowymi (VKM – Vehicle Keeper Mark) wprowadzono, by stworzyć jedną – europejską bazę pojazdów kolejowych. Twórcom przyświecała też idea standaryzacji oznaczeń. Jak oceniam to rozwiązanie? – to temat na osobny artykuł. Nie uniknięto tu wielu błędów i pomyłek. Na wielu pojazdach wprowadzono to oznaczenie niepotrzebnie. Na wielu jest ono nieprawidłowo naniesione. W tym poście chciałbym przedstawić oznaczenie tymi identyfikatorami lokomotyw serii SP32. W Polsce oznaczono EVN i VKM tylko pojazdy fizycznie istniejące i wpisane na stan przewoźnika. W związku z tym w rejestrze widnieje tylko 11 lokomotyw serii SP32, oznaczonych tam typem LD1300. Większości z nich nigdy nie naniesiono oznaczeń, a uzyskały je tylko jako wpis w dokumentach. Działo się tak, ponieważ pojazdy były wyłączone z eksploatacji i oczekiwały naprawy. Nie było wtedy jeszcze ostatecznej decyzji o ich dalszym losie – stąd wpisy do rejestru.
Zestawienie lokomotyw serii SP32 z numerami EVN zgrupowałem w poniższej tabeli:

Oznaczenia na lokomotywy naniesiono w marcu 2014 roku. Jednym rozmiarem czcionki wypisano je na czołach na drzwiach przedziałów maszynowych oraz na bokach – na przedziale silnikowym. Przykład takiego oznaczenia możemy zobaczyć na poniższym zdjęciu:

Kolejne cyfry w oznaczeniu EVN dla naszej serii wyglądają następująco:
9 – pojazd trakcyjny
2 – lokomotywa spalinowa
51 – kod kraju (Polska)
1 – lokomotywa pasażerska
6 – przekładnia elektryczna
3 – moc od 1 do 1,5 MW
0 0XX – numer inwentarzowy
Ostatnia cyfra po myślniku to cyfra samokontroli.
Very interesting, was not aware of this at all. Now when I see a locomotive passing by again, I’ll see if I can find these EVN numbers somewhere.
PolubieniePolubione przez 1 osoba
I’m sure you find this number without any problems.
PolubieniePolubienie