20WE – racjonalnie wykorzystany prototyp

18 czerwca 2009 |Węglewo koło Żmigrodu| Elektryczny Zespół Trakcyjny 20WE-01 w trakcie jazd na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa

Prototyp to pierwszy egzemplarz maszyny lub urządzenia, stanowiący praktyczne sprawdzenie teoretycznych założeń projektu. Na bazie doświadczeń w jego budowie wprowadza się zmiany w projekcie i według tak poprawionych planów rozpoczyna produkcję seryjną.

Nowosądecki NEWAG swoje doświadczenia w zakresie budowy elektrycznych zespołów trakcyjnych rozpoczął od budowy trójczłonowych zespołów 14WE – konstrukcja ich układu biegowego i napędowego w dużej mierze bazowała na podzespołach odzyskanych ze złomowanych EN57. W 2007 roku we współpracy z EC Engineering rozpoczęto pracę od podstaw nad całkowicie nowym elektrycznym zespołem trakcyjnym. We wrześniu 2008 roku świat ujrzał pojazd noszący oznaczenie 19WE – czteroczłonowy zespół do ruchu aglomeracyjnego. Napędzany ośmioma silnikami asynchronicznymi (produkcji firmy EMIT z Żychlina) o łącznej mocy 2195kW współpracującymi z aparaturą elektryczną (przetwornicami trakcyjnymi ) polskiego MEDCOM-u mógł rozwijać prędkość 160km/h. Uznano jednak, że dla ruchu aglomeracyjnego 130km/h będzie wystarczające i w związku z tym zrezygnowano z dodatkowego fotela dla drugiego członka drużyny trakcyjnej. Pojazd mógł zabrać na pokład jednorazowo 702 pasażerów (w tym 182 na miejscach siedzących). Człony skrajne były członami napędowymi i posiadały po dwie pary drzwi odskokowo-przesuwnych, natomiast człony środkowe były członami doczepnymi i miały trzy pary drzwi. Każdy człon oparty był na własnych dwuosiowych wózkach.

Prototypowy19WE-01 wyglądał bardzo nowocześnie – srebrny kolor i opływowy kształt czoła przywoływały na myśl skojarzenia z samolotem. Zaprezentowano go pierwszy raz 10 września 2008 w Krynicy – Zdroju na XVIII Forum Ekonomicznym. Światową premierę zorganizowano na międzynarodowych targach kolejnictwa InnoTrans w Berlinie 23 września 2008 roku – jednak wysłano tam pojazd w wersji skróconej – trójczłonowej.

Pozytywny odbiór pojazdu oraz pomyślne testy dynamiczne skłoniły NEWAG do wypróbowania w praktyce koncepcji przedłużenia jednostki i sprawdzenia w praktyce takiego rozwiązania. Pod koniec maja 2009 roku na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Węglewie koło Żmigrodu pojawił się prototyp 19WE z dwoma dodatkowymi członami doczepnymi w środku. Tym samym wydłużono go do sześciu członów. Zmieniono też oznaczenie takiej wersji – na 20WE-01. W tym wypadku długość pojazdu wzrosła z 85,3 metra do 119,8 metra. Przybyło też sto miejsc siedzących w stosunku do wersji czteroczłonowej. Testy takiego zestawienia również wypadły pomyślnie – stwierdzono, że moc silników trakcyjnych w dwóch członach napędowych wystarcza do jazdy przy dodatkowych czterech członach doczepnych. Dla prędkości konstrukcyjnej 160km/h wszystkie cztery środkowe wagony doczepne wyposażono w elektromagnetyczne hamulce szynowe, wspomagające hamowanie – zwłaszcza powyżej 130km/h. również testy tego rozwiązania wypadły pomyślnie.

W czerwcu 2009 roku SKM Warszawa zamówiło cztery jednostki typu 19WE do obsługi połączeń na terenie aglomeracji warszawskiej. Czteroczłonowa wersja miała być wystarczająca – przewidziano wszak możliwość pracy w trakcji ukrotnionej. Prędkość maksymalną ustalono na 130km/h. I tutaj NEWAG postąpił dość racjonalnie: w związku z tym, że wersja produkcyjna nie miała się zbytnio różnić od prototypu, do budowy zamówionych jednostek wykorzystano… prototyp! Jednostka 19WE-01 powstała prawdopodobnie w całości z prototypowego 19WE, natomiast do budowy 19WE-02 wykorzystano dwa wagony doczepne, które wcześniej dołożono do 19WE-01 tworząc z niego 20WE-01. Tym sposobem producent pozbył się wybudowanego z własnych środków egzemplarza w całości, uzyskując fundusze między innymi na rozwój kolejnych konstrukcji – tym razem już niskopodłogowych. Śladem po tym są właśnie wspomniane elektromagnetyczne hamulce szynowe – nie usunięto ich z wagonów doczepnych i tylko jednostki o numerach 01 i 02 je posiadają.

20 lutego 2011 |Tłuszcz| 19WE-02 w barwach SKM Warszawa oczekuje na wjazd na teren hali przeglądowo-naprawczej.

I tu jeszcze mały udział 19WE. W 2010 roku Koleje Dolnośląskie ogłosiły przetarg na zakup pięciu EZT. Jednym z wymogów przetargu było, by producent miał doświadczenie w budowie EZT o dopuszczalnej prędkości 160km/h. Problem w tym, że NEWAG wyprodukował 4 sztuki 19WE, które mimo, że mogły osiągać taką prędkość to ograniczono ją do 130km/h (bo odbiorca nie wymagał więcej – a jak już pisałem nie trzeba było wówczas organizować w kabinie maszynisty miejsca dla drugiego członka drużyny trakcyjnej). NEWAG zaskarżył warunki przetargu do Krajowej Rady Odwoławczej – w związku z tym zmieniono wymóg doświadczenia w budowę szybkich EZT z 5 do 3 egzemplarzy. W międzyczasie producent wyposażył jeden z 19WE dla SKM w dodatkowy fotel dla drugiej osoby i przeprowadził niezbędne jazdy testowe. W ich wyniku 31 sierpnia 2011 roku Prezes Urzędu Transportu Kolejowego wydał nowe świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego (nr T/2011/0694) przewidujące wykonanie pojazdu w dwóch wersjach: w wersji z kabiną maszynisty przystosowaną do obsługi trakcyjnej jednoosobowej do eksploatacji z prędkością do 130 km/h i w wersji z kabiną maszynisty przystosowaną do obsługi trakcyjnej dwuosobowej do eksploatacji z prędkością do 160 km/h. Tym samym NEWAG mógł się już legitymować doświadczeniem w budowie pojazdów mogących się poruszać z prędkością 160km/h – i wygrał przetarg na dostawę 5 EZT. Była to już jednak zupełnie nowa konstrukcja – opracowany na bazie wcześniejszych doświadczeń niskopodłogowy „Impuls” – ale to już temat na kolejnego posta.

Zestawienie pojazdów 19WE (właścicielami wszystkich jest SKM Warszawa)

8 comments

    • I think the design for 2007 was very interesting and related to aviation. The next Newag constructions did not have such innovative shapes and were more similar to the constructions from Western Europe.

      Polubienie

Odpowiedz na Lukasy Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s