
W 2007 roku EP08 była drugą – obok EP09 – serią lokomotyw przeznaczoną do obsługi pociągów ekspresowych – zatrudniane były do obsługi pociągów z przebiegiem po liniach o mniejszej maksymalnej prędkości – między innymi z Poznania w kierunku Szczecina i Zielonej Góry.
Pomarańczowe malowanie pojazdów trakcyjnych wprowadzono na polskiej kolei w latach siedemdziesiątych – przy okazji przebudowy lokomotyw EU05 na EP05. Miało odróżniać szybsze lokomotywy (EP/U05,EP08,) od wolniejszych EU/P07 itp.). Lokomotywy EP09 w wersji fabrycznej malowano już w trochę innym odcieniu – przypominającym według mnie kolor marchewki. Widoczne na powyższym zdjęciu barwy to późna wersja malowania pomarańczowego – usunięto ozdobne listwy aluminiowe, zamiast nich wymalowano na bokach brązowy pas.
Lokomotywy serii EP08 (typ 102E) powstały jako modyfikacja lokomotyw EU07 (typ 4E). Głównym celem konstruktorów było podniesienie maksymalnej prędkości do 160km/h. Na skutek wielu przeszkód (problemy z łożyskowaniem wału drążonego – zastosowanie droższych i trudno dostępnych łożysk tocznych – wówczas importowanych za dewizy) wyprodukowano tylko 15 sztuk tych lokomotyw (numery 002-005 z łożyskowaniem za pomocą łożysk ślizgowych z dodatkowym smarowaniem – później przebudowane na EU07). Zamiast kontynuacji rozwoju tej konstrukcji rozpoczęto pracę nad projektem zupełnie nowej lokomotywy – oznaczonej później typem 104E (seria EP09).
Semafory kształtowe na stacji Poznań Wola zlikwidowano ostatecznie 30 listopada 2018 roku – jeden z ostatnich dni pracy – również w towarzystwie pomarańczowej lokomotywy – możecie zobaczyć TUTAJ.