Przybysze z Danii

26 listopada 2022 |Palędzie| 3E-100-030 z ST43-389 ciągną skład złożony z sześciu lokomotyw duńskiej serii ME

Chociaż jeszcze niedawno można było pomyśleć, że rynek używanych pojazdów trakcyjnych w Polsce niczym nas już nie zaskoczy – ostatnie miesiące obfitują w kolejne niespodzianki. 26 listopada 2022 roku wjechało do Polski sześć lokomotyw spalinowych duńskiej serii ME – pojazdy stopniowo wycofywano tam z eksploatacji od 2020 roku. Ostatnie zakończyły pracę w grudniu 2021 wraz ze zmianą rozkładu jazdy. Ich miejsce zajęły lokomotywy Siemensa z platformy Vectron, oraz elektryczne zespoły trakcyjne IC4.

Podstawowe parametry lokomotyw przedstawiono w poniższej tabeli:

Jak widać to stosunkowo nowoczesne pojazdy zważywszy na lata, w jakich je skonstruowano. Były to jedne z pierwszych pojazdów spalinowych z przekładnią elektryczną, które wyposażono w silniki asynchroniczne (w latach siedemdziesiątych Henschel wraz z BBC pracował nad tym rozwiązaniem – efektem była między innymi prototypowa, niemiecka seria 202). Prądnica zasilająca szynę zbiorczą oraz wysoka prędkość maksymalna umożliwiały wykorzystanie ich w ruchu pasażerskim – tak też były zazwyczaj zatrudniane. Pojazdy można było łączyć sprzęgiem sterowania ukrotnionego, a także wykorzystywać do współpracy z wagonami sterowniczymi (ta funkcjonalność została dodana później).

Widok na lokomotywę ME 1532

Jako silnik spalinowy wykorzystano sprawdzoną już, szesnastocylindrową jednostkę produkcji General Motors (EMD) 645E3B. to dwusuwowy silnik dużej mocy, wykorzystywany w wielu odmianach w dziesiątkach spalinowych pojazdów trakcyjnych – między innymi w amerykańskich EMD F40C czy w zmodernizowanej przez Rail Polska lokomotywie M62M.

26 listopada 2022 |Palędzie| Skład widziany z tyłu – jako ostatnia w składzie ME 1511

Po zakończeniu eksploatacji część z lokomotyw ME sprzedano do Szwecji. Część z nich można tam nadal spotkać w ruchu. To właśnie ze szwedzkiego Malmö sześć zakupionych przez SKPL lokomotyw trafiło do Polski. Od stacji granicznej Oderbruecke przewoźnik SKPL Cargo podjął je i z pomocą lokomotywy ST43-389 (Od Rzepina 3E-100-030) przetransportował do Ostrowa Wielkopolskiego. Firma jeszcze oficjalnie nie wypowiedziała się na temat zakupionych pojazdów – można tylko przypuszczać, że po wykonaniu niezbędnych prac utrzymaniowych, przystosowaniu do kursowania po sieci PKP PLK i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń lokomotywy serii ME zasilą park taborowy przewoźnika lub zostaną wynajęte – na polskim rynku nadal brakuje silnych liniowych lokomotyw spalinowych – zwłaszcza sześcioosiowych.

Dla statystyków i miłośników wszelkiego rodzaju zestawień podaję jeszcze zestawienie składu ze zdjęcia:

3E-100-030; ST43-389; ME 1522;ME 1517; ME 1532;ME 1505;ME 1503; ME 1511;

oraz tabelkę z dotychczasowymi numerami EVN pojazdów:

Pozostaje oczekiwać na publikację przez nowego właściciela dokładniejszych informacji na temat dalszych planów wobec zakupionego sprzętu – z pewnością będę bacznie obserwował ten temat i wrócę do niego na swojej stronie.

Bibliografia: https://www.jernbanen.dk/ – Informacje o lokomotywach serii ME – w języku duńskim.

One comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s