
Chociaż jeszcze niedawno można było pomyśleć, że rynek używanych pojazdów trakcyjnych w Polsce niczym nas już nie zaskoczy – ostatnie miesiące obfitują w kolejne niespodzianki. 26 listopada 2022 roku wjechało do Polski sześć lokomotyw spalinowych duńskiej serii ME – pojazdy stopniowo wycofywano tam z eksploatacji od 2020 roku. Ostatnie zakończyły pracę w grudniu 2021 wraz ze zmianą rozkładu jazdy. Ich miejsce zajęły lokomotywy Siemensa z platformy Vectron, oraz elektryczne zespoły trakcyjne IC4.
Podstawowe parametry lokomotyw przedstawiono w poniższej tabeli:

Jak widać to stosunkowo nowoczesne pojazdy zważywszy na lata, w jakich je skonstruowano. Były to jedne z pierwszych pojazdów spalinowych z przekładnią elektryczną, które wyposażono w silniki asynchroniczne (w latach siedemdziesiątych Henschel wraz z BBC pracował nad tym rozwiązaniem – efektem była między innymi prototypowa, niemiecka seria 202). Prądnica zasilająca szynę zbiorczą oraz wysoka prędkość maksymalna umożliwiały wykorzystanie ich w ruchu pasażerskim – tak też były zazwyczaj zatrudniane. Pojazdy można było łączyć sprzęgiem sterowania ukrotnionego, a także wykorzystywać do współpracy z wagonami sterowniczymi (ta funkcjonalność została dodana później).

Jako silnik spalinowy wykorzystano sprawdzoną już, szesnastocylindrową jednostkę produkcji General Motors (EMD) 645E3B. to dwusuwowy silnik dużej mocy, wykorzystywany w wielu odmianach w dziesiątkach spalinowych pojazdów trakcyjnych – między innymi w amerykańskich EMD F40C czy w zmodernizowanej przez Rail Polska lokomotywie M62M.

Po zakończeniu eksploatacji część z lokomotyw ME sprzedano do Szwecji. Część z nich można tam nadal spotkać w ruchu. To właśnie ze szwedzkiego Malmö sześć zakupionych przez SKPL lokomotyw trafiło do Polski. Od stacji granicznej Oderbruecke przewoźnik SKPL Cargo podjął je i z pomocą lokomotywy ST43-389 (Od Rzepina 3E-100-030) przetransportował do Ostrowa Wielkopolskiego. Firma jeszcze oficjalnie nie wypowiedziała się na temat zakupionych pojazdów – można tylko przypuszczać, że po wykonaniu niezbędnych prac utrzymaniowych, przystosowaniu do kursowania po sieci PKP PLK i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń lokomotywy serii ME zasilą park taborowy przewoźnika lub zostaną wynajęte – na polskim rynku nadal brakuje silnych liniowych lokomotyw spalinowych – zwłaszcza sześcioosiowych.
Dla statystyków i miłośników wszelkiego rodzaju zestawień podaję jeszcze zestawienie składu ze zdjęcia:
3E-100-030; ST43-389; ME 1522;ME 1517; ME 1532;ME 1505;ME 1503; ME 1511;
oraz tabelkę z dotychczasowymi numerami EVN pojazdów:

Pozostaje oczekiwać na publikację przez nowego właściciela dokładniejszych informacji na temat dalszych planów wobec zakupionego sprzętu – z pewnością będę bacznie obserwował ten temat i wrócę do niego na swojej stronie.
Bibliografia: https://www.jernbanen.dk/ – Informacje o lokomotywach serii ME – w języku duńskim.
Jeśli wierzyć wikipedii, jedna czy dwie lokomotywy ME zostały w służbie w Danii i mają obsługiwać królewski pociąg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/DSB_Class_ME
PolubieniePolubione przez 1 osoba