Kolejne Vectrony MS dla PKP Cargo

20 lutego 2023 |Dopiewo| EU46-522 wraz z EU46-521 w drodze do Poznania Franowa.

PKP Cargo – polski, narodowy przewoźnik towarowy kontynuuje modernizacje swojego parku lokomotyw towarowych do ruchu transgranicznego. Słusznym moim zdaniem ruchem jest pozyskiwanie kolejnych lokomotyw sprawdzonej konstrukcji. Na początku 2021 roku firma podpisała trzecią z kolei umowę z Siemensem na zakup „Vectronów MS”. Tym razem jest to pięć sztuk – razem PKP Cargo będzie już dysponowało 25 lokomotywami wielosystemowymi z tej platformy. Dwie pierwsze z tej dostawy przybyły do Poznania 20 lutego. Ich podstawowe dane zebrałem w poniższej tabelce:

typRok produkcjiNumer LZBKrajeNumer EVNOznaczenie PKP Cargo
X4EAB20226193-230PL,D,A,CZ,SK,H91_51_5370_056-1_PLSPOLEU46-521
X4EAB20226193-231PL,D,A,CZ,SK,H91_51_5370_057-9_PLSPOLEU46-522

Tak jak na wcześniejszych Vectronach dla PKP Cargo, tak na tych możemy się spotkać z mnogością oznaczeń na czole. Oprócz fragmentu numeru EVN znajdziemy tam niemiecką serię, będącą w istocie numerem identyfikującym pojazd w systemie LZB – w związku z przekroczeniem tysiąca lokomotyw serii 193 dodano z EVN cyferkę „6” na przodzie – stąd oznaczenie 6193. Konstrukcja systemu zakłada maksymalnie czterocyfrowy numer serii i trzycyfrowy numer inwentarzowy. Oczywiście jest też dodatkowo oznaczenie serii używanej przez PKP Cargo i kontynuacja numeracji z poprzednich dostaw – od numeru 501.

Lokomotywy otrzymały też odmienny schemat malowania – bardziej spójny z obecnym schematem malowania większości lokomotyw tego przewoźnika. W trakcie zamawiania pierwszych 15 sztuk Vectronów w PKP Cargo próbowano wprowadzić nowe barwy pojazdów trakcyjnych – szarość z niewielkim dodatkiem czerwieni. Pomalowano tak lokomotywę ET22-910 oraz zlecono takie barwy dla nowych X4EA, po czym… zrezygnowano z tej koncepcji na rzecz niebieskiego malowania z limonkową zielenią. Jednak dla X4EA nie zmieniono już schematu i do Polski EU46-5XX przyjechały w „nieaktualnym” malowaniu. Poniżej zdjęcie pierwszych dwóch maszyn w trakcie pierwszego przejazdu:

11 stycznia 2016 |Poznań Junikowo| EU46-502 wraz z EU46-501 prowadzą po raz pierwszy w Polsce pociąg towarowy pod banderą PKP Cargo.

PKP Cargo „przerobiło” już kilka koncepcji barw – kilkanaście lat temu próbowano czerwieni – ale wtedy schemat zagościł tylko na kilkunastu pojazdach różnych serii – najliczniej na EP09.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s