
Lokomotywa serii SP32 o numerze 149 została wyprodukowana w 1990 roku z numerem fabrycznym 25568. Była jedną z sześciu maszyn zakwalifikowanych do tak zwanej „remotoryzacji” – wymiany oryginalnego silnika spalinowego M820SR na wyprodukowany w Rumunii na licencji MTU silnik 12V396TC12. Więcej o tej modernizacji możecie przeczytać tutaj.

Po ukończeniu w 1994 roku naprawy połączonej z modernizacją w „ZNLS Piła” maszyna wróciła do Zbąszynka, gdzie stacjonowała wcześniej. Tutejszy Zakład Taboru, włączony potem w struktury Zakładu Taboru w Czerwieńsku miał spore doświadczenie w eksploatacji tej serii.

Jesienią 1999 roku pojazd przekazano do Zakładu Taboru we Wrocławiu. Tam pracował początkowo w Sekcji Eksploatacji Taboru w Wałbrzychu, a później w Kamieńcu Ząbkowickim. Lokomotywę ostatecznie odstawiono w 2005 roku po poważnej awarii silnika spalinowego. Pojazd był odstawiony w Kamieńcu Ząbkowickim, a w 2016 roku w ramach porządków większość odstawionych pojazdów PKP Cargo z dolnego śląska – w tym i SP32-149 przewieziono do Wrocławia Brochowa.

Biuro Taboru i Wsparcia Technicznego PKP Cargo w 2019 roku pozytywnie rozpatrzyło wniosek grupy działaczy z Legnicy o wycofanie SP32-149 z procesu fizycznej likwidacji i zachowanie jej jako pomnik. W związku z tym 14 września 2020 przetransportowano maszynę z Wrocławia Brochowa do Legnicy (wraz z innymi pojazdami do zachowania – ET21-548, ST43-80 oraz SM42-038). Tam pojazdy czekają w kolejce do odrestaurowania.

Tym samym SP32-149 nie grozi fizyczna likwidacja i będziemy ją mogli podziwiać jako pomnik nieopodal dworca kolejowego w Legnicy.