Modernizacja SP32 z silnikiem FAUR na licencji MTU (ZNTK Piła)

101009_bieszcz_SP32-073_radziolpl

10 października 2009 |Załuż – Lesko Łukawica|SP32-073 z pociągiem ze stacji Zagórz do stacji Uherce.

Oryginalne silniki spalinowe typu M820SR zastosowane w lokomotywach LDE1300 (seria PKP: SP32) były dość awaryjne i sprawiały wiele problemów. Ze względu na poważne uszkodzenia powstałe w trakcie eksploatacji blisko jedna trzecia całej serii (prawie 50 sztuk) została odstawiona jeszcze przed przeprowadzeniem pierwszej naprawy rewizyjnej. Najczęstszym uszkodzeniom ulegał korbowód lub elementy układu tłokowego. W latach 1992 – 1995 Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Pile przeprowadziły naprawy połączone z „remotoryzacją” – wymianą silnika spalinowego na nowy – wyprodukowany również przez FAUR na licencji MTU silnik 12V396TC12 – o mocy 830kW. Nowsza jednostka była jednak sterowana przez mikroprocesorowy regulator obrotów firmy Woodward – obroty silnika M820SR regulował piętnastopozycyjny elektropneumatyczny regulator typu Sulzer.

Lista lokomotyw z nowym silnikiem spalinowym FAUR na licencji MTU według roku ukończenia modernizacji:

Silnik FAUR na licencji MTU 12V396TC12
lp. Seria numer Numer fabryczny

rok produkcji

rok remotoryzacji
1 SP32-086 25350/1988 1992
2 SP32-148 25567/1990 1993
3 SP32-147 25566/1990 1994
4 SP32-073 25337/1988 1995
5 SP32-096 25360/1988 1995
6 SP32-149 25568/1990 1995

sp32-073_woodward_kabina_radziolpl

Mikroprocesorowy regulator obrotów silnika spalinowego Woodward wraz z konwenterem sygnałów

Poza wymianą silnika spalinowego nie dokonano w lokomotywie innych modyfikacji. Nie wprowadzono zmian w kabinie maszynisty – pozostawiono dotychczasowe nastawniki kierunku i jazdy wraz pozostałą aparaturą pomiarowo-kontrolną. Jedynym zewnętrznym elementem odróżniającym pojazdy z nowym silnikiem były dodatkowe wloty powietrza zasilającego silnik spalinowy umieszczone na przedziale maszynowym.

SP32-073_engineairinlet_radziolpl

Wloty powietrza zasilającego silnik spalinowy na dachu przedziału silnikowego.

Eksploatacja zmodernizowanych pojazdów wykazała nieznaczną poprawę właściwości i niezawodności – nowa jednostka była cichsza i bardziej ekonomiczna. To ugruntowało przekonanie, że lokomotywy serii SP32 powinny przejść „remotoryzację”. Ostatecznie jednak zdecydowano się na zabudowę silnika spalinowego produkcji MTU – a nie tylko wykonywanych na ich licencji jednostek rumuńskich. Przy okazji postanowiono też poprawić warunki pracy maszynisty i usunąć kilka innych niedogodności – ale to już historia zupełnie nowego programu modernizacji – napisałem o nim Tutaj.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s