Kolejny „Husarz” odstawiony…

EU44-009_NT_100120_radziolpl

10 stycznia 2020 |Nowy Tomyśl|EU44-009 odstawiony po wypadku z 7 stycznia. Widać już przygotowania do transportu pojazdu – usunięto luźne elementy na podwoziu i zabezpieczono kabinę maszynisty.

Od początku 2019 roku PKP Intercity borykało się z problemami taborowymi. Niedobór lokomotyw wielosystemowych powodował konieczność wymiany lokomotyw na pociągach do/z Niemiec w Poznaniu. Przewoźnik posiada tylko 10 lokomotyw serii EU44 (typ ES64U4-D – nazwane w Polsce Husarzami), do tego ze względu na wypadki niektóre z nich są wyłączone z ruchu:

-EU44-002 – po zderzeniu z traktorem na przejeździe kolejowym w Kupieninie w dniu 7.11.2018

-EU44-004 – po przejechaniu sygnału „stój” i rozbiciu kozła oporowego na posterunku Warszawa Michałów w dniu 9.08.2019

Dodatkowo EU44-001 pojechała na naprawę poziomu P4 do Niemiec.

W związku z tym podjęto decyzję o wynajęciu od maja 2019 jednego egzemplarza lokomotywy systemowej do obsługi pociągów pomiędzy Polską i Niemcami. Wybór padł na Vectrona (typ X4EA, choć PKP Intercity używa wprowadzonego przez PKP Cargo oznaczenia serii: EU46). Wypożyczono z MRCE X4EA-626 – więcej na ten temat pisałem w tym poście. W przypadku krótkotrwałych konieczności wyłączenia z ruchu tego pojazdu na przeglądy MRCE w zamian delegowało bliźniaczy pojazd o numerze 621 lub 625.

Konieczność przeprowadzenia przeglądów P4 kolejnych EU44 oraz przedłużające się naprawy egzemplarzy po wypadkach doprowadziły do konieczności wynajęcia drugiego Vectrona. Na krótko na czele pociągów PKP Intercity widywaliśmy X4EA-220 oraz X4EA-221. Lokomotywy z ELL nie zagościły jednak na długo. Od 1 grudnia możemy w Polsce oglądać 383-202 ze Słowacji . W międzyczasie rozpisano przetarg na zakup kolejnych pojazdów wielosystemowych – można o tym przeczytać w osobnym poście.

Niestety z początkiem tego roku odstawiony został kolejny „Husarz” – 7 stycznia 2020 roku na skrzyżowaniu linii kolejowej nr 3 z drogą wojewódzką 302 nieopodal Zbąszynia doszło do zderzenia pociągu 71006 z autem ciężarowym, które wjechało na przejazd mimo działającej sygnalizacji i opuszczonych zapór. Prowadząca pociąg z Berlina do Warszawy EU44-009 uderzyła w tylną część naczepy przewożącej koparkę. Okna czołowe i elementy poszycia zostały rozbite, osprzęt podwozia przez wózkiem poważnie uszkodzony, pierwsza oś wózka wykoleiła się i przejechała w tym stanie kilkaset metrów. Połamaniu uległ również pantograf.

100120_EU44-009_NT_02_radziolpl

 

Na powyższym zdjęciu widzimy lokomotywę dwa dni po wypadku, w trakcie zabezpieczania jej przed transportem do Poznania. Przewieziono ją tam na haku SM42 12 stycznia, a dalej do macierzystej jednostki w Warszawie trafiła 19 stycznia.