29 Maja 2012 |Trzcianka| SP32-204 prowadząca TLK 85106 „Lublinianin” z Gorzowa Wlkp. do Lublina opuszcza Trzciankę. Pociąg przed momentem minął się z opóźnionym Regio z Piły do Krzyża prowadzonym SU42-532.
W 1999 roku Przedsiębiorstwo Państwowe „Polskie Koleje Państwowe” ogłosiło przetarg na modernizację lokomotyw serii SP32. Jako wykonawcę wybrano Konsorcjum „Loksmod”, utworzone przez ZNLS Piła, ZNTK Poznań i ZNTK Nowy Sącz. Projekt modernizacji przygotował Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu (późniejszy IPS „Tabor”). Projekt finansowo wsparło „Energetyczne Towarzystwo Finansowo-Leasingowe Energo-Utech”. Planowano przebudować około 100 lokomotyw serii SP32.
Modernizacja obejmowała wymianę oryginalnego rumuńskiego silnika spalinowego M820SR na silnik 12V396TC14 produkcji MTU (Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH – fabryka założona w 1909 roku przez Wilhelma Maybacha). Wykorzystano dotychczasową prądnicę główną. Sterowanie pracą silnika spalinowego odbywa się poprzez nowy elektroniczny kontroler mikroprocesorowy ECS z diagnostyką i ochroną silnika, który współdziała z układem sterowania napędem lokomotywy poprzez procesor sterujący INTELO 118 firmy LOKEL. Zrekonstruowano system hamulca elektrodynamicznego (oryginalny układ hamulca ED był w praktyce nieużywany) oraz ogrzewania pociągu (pozostawiając dotychczasową prądnicę grzewczą). Zastosowano nową tablicę pneumatyczną z IPS Poznań (z zabudowanymi na niej układami: sterowania hamulcem zespolonym i dodatkowym, układami SHP, CA i RS, współpracy hamulca ED z hamulcem pneumatycznym, pneumatycznymi rozrządu oraz piasecznic). Zrekonstruowano kabinę maszynisty – zamontowano nowe okna o nieco zmienionych wymiarach (z szybami z kilkuwarstwowego szkła z naniesioną powłoką grzejną zamocowane w gumowych uszczelkach) z elektrycznymi wycieraczkami ze spryskiwaczem. Nowe pulpity sterownicze zamontowano tak jak do tej pory – w przeciwległych rogach kabiny. Przy każdym pulpicie zamontowano ergonomiczny fotel z wszechstronną regulacją (obrót,pochylenie oparcia,regulacja wysokości,odchylanie podłokietników, przesuw przód/tył). Ogrzewanie kabiny zrealizowano poprzez nagrzewnicę gorącym płynem z układu chłodzenia silnika spalinowego. Nagrzewnica posiada elektryczny wentylator, wymuszający przepływ ciepłego powietrza tak jak w układzie ogrzewania w samochodach. W dachu kabiny zamontowany jest dodatkowo wentylator wyciągowo-tłoczący, co zapewnia sprawną wymianę powietrza. Na wyposażenie socjalne składa się umywalka z ciepłą wodą i szafka ubraniowa.
Pulpit A zmodernizowanej lokomotywy SP32 od numerów 201 wzwyż. Do nowoczesnej formy (tu już dość wyeksploatowanej) nie pasuje tylko prędkościomierz rejestrujący „Haslera” i „zabytkowy” manipulator radiotefonu „Radmor”.
Lokomotywy otrzymały też instalację przeciwpożarową z wyzwalaniem automatycznym i ręcznym oraz nowe reflektory halogenowe (produkcji POSTEOR Wrocław).
Dzięki przeprowadzonej modernizacji osiągnięto poprawę następujących parametrów:
-współczynnika gotowości technicznej – zmniejszenie awaryjności
-zużycie paliwa i oleju smarnego – spadek zużycia dzięki zastosowaniu nowoczesnego silnika spalinowego
-wzrost mocy na cele trakcyjne
-przebiegi międzynaprawcze – wydłużenie czasu między kolejnymi naprawami
-emisja szkodliwych substancji – zmniejszenie emisji
-poprawę bezpieczeństwa i komfortu obsługi – poprawienie widoczności oraz zmniejszenie drgań i hałasu. Poprawa systemu ogrzewania i oświetlenia kabiny.
Modernizację pierwszego egzemplarza – lokomotywy SP32-130 (nr fabryczny 25437/1989) wykonano w ZNLS Piła. Prototyp ukończono w październiku 2000 roku, a jeszcze w listopadzie rozpoczęto eksploatację obserwowaną w lokomotywowni Krzyż. Z planowanej setki przebudowano zaledwie 10 lokomotyw. Poniżej zestawienie:
Modernizacja SP32 – silnik MTU 12V396TC14 | |||||
Lp | Oznaczenie po modernizacji | Przebudowa z | Zakład modernizujący | Data modernizacji | Data i rodzaj ostatniej naprawy |
1 | SP32-201 | SP32-130 | ZNLS Piła | 2000 | Rev. 31.01.2005 ZNTK Nowy Sącz |
2 | SP32-202 | SP32-046 | ZNLS Piła | 2001 | Rev.XX.01.2007 NEWAG Nowy Sącz |
3 | SP32-203 | SP32-044 | ZNTK Nowy Sącz | 2001 | Rev. 15.12.2006 NEWAG Nowy Sącz |
4 | SP32-204 | SP32-132 (053) | ZNTK Poznań | 2001 | Rev. 28.02.2007 NEWAG Nowy Sącz |
5 | SP32-205 | SP32-113 | ZNLS Piła | 2001 | N.Gł.26.05.2001 ZNLS Piła |
6 | SP32-206 | SP32-043 | ZNTK Nowy Sącz | 2001 | Rev. 29.12.2009 PR Gdynia |
7 | SP32-207 | SP32-053 (062) | ZNTK Poznań | 2001 | Rev. 30.04.2005 ZNTK Nowy Sącz |
8 | SP32-208 | SP32-076 | ZNLS Piła | 2003 | N.Gł. 31.01.2003 ZNLS Piła |
9 | SP32-209 | SP32-062 (110) | ZNTK Poznań | 2003 | N.Gł. 31.01.2003 ZNTK Poznań |
10 | SP32-210 | SP32-128 | ZNTK Nowy Sącz | 2003 | N.Gł. 29.03.2003 Nowy Sącz |
Kliknięcie na numer lokomotywy przeniesie nas do strony ze zdjęciem i krótkim opisem.
W kolumnie „Przebudowa z” podano rzeczywiste numery maszyn, z których przebudowano lokomotywy po modernizacji. W nawiasach podano oficjalne numery maszyn przed przebudową – w ZNTK Poznań zamieniono pojazdy eliminując lokomotywę o numerze 110, która podobno była w złym stanie technicznym. Zamiast niej wykorzystano lokomotywę o numerze 132.
24 kwietnia 2002 |Zakład Taboru w Czerwieńsku|SP32-205 przed halą numer 1 – poszycie budki maszynisty po poprawkach blacharskich i szpachlowaniu czeka na malowanie. Takie prace niespełna rok po naprawie głównej mogły świadczyć o niedostatecznym przygotowaniu pudła w trakcie remontu w ZNLS Piła.
Tabelka została stworzona praktycznie w całości na podstawie informacji z opisów zamieszczonych na wyżej wymienionych lokomotywach obecnie i w przeszłości. Jak widać po prototypie z ZNLS Piła w 2000 roku poddano modernizacji kolejne sześć maszyn (po dwie w Pile, Poznaniu i Nowym Sączu), a dwa lata później jeszcze kolejne trzy maszyny (po jednej w każdym z trzech zakładów). Dalszej modernizacji zaniechano.
W kwietniu 2014 „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. ogłosiły przetarg na naprawę P4 dwóch sztuk silników spalinowych (typ 12V396TC14 – z lokomotyw o numerach 201 i 207) oraz dwóch silników trakcyjnych (typ MCT 542×258). Były to prawdopodobnie przygotowania do przeprowadzenia napraw rewizyjnych kolejnych dwóch SP32-2XX w PR Krzyż. Ostatecznie jednak przetargi unieważniono i do przywrócenia do ruchu tych pojazdów nie doszło.
Cztery z dziesięciu pojazdów odstawiono po upłynięciu okresu przebiegu międzynaprawczego – nie zostały skierowane na naprawy rewizyjne. Najdłużej eksploatowanym pojazdem był ten o numerze 206 – naprawę rewizyjną w PR Gdynia (wraz ze zmianą barw na srebrno-wiśniowe) ukończono w 29.12.2009 – w związku z tym lokomotywa miała ważne Świadectwo Sprawności Technicznej do 29.12.2017. Z tym też dniem odstawiono ostatnią lokomotywę serii SP32 – eksploatacja tej serii w Polsce dobiegła końca (ostatnie dni maszyny o numerze 206 opisano TUTAJ). Wszystkie dziesięć egzemplarzy (numery 201 do 210) odstawiono w Krzyżu Wielkopolskim.
Dziękuję kolegom, którzy pomogli mi uściślić jeszcze niektóre z dat. Będę też wdzięczny za dalszą pomoc.
W tworzeniu artykułu korzystałem z:
-publikacji dr inż. Zygmunta Marciniaka z IPS „Tabor”: Zmodernizowana Lokomotywa do ruchu pasażerskiego serii SP32 – konstrukcja i badania.
-artykułu Pawła Czecha w numerze 1-2/2014 KMiD: Stracone lokomotywy serii SP32
Aktualizacja 19.07.2019
Właściciel wszystkich lokomotyw SP32-2xx – „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. ogłosił pisemny konkurs ofert na sprzedaż 9 z 10 lokomotyw serii SP32 (oprócz SP32-206). Termin składania ofert to 31.07.2019. Rozstrzygnięcie nastąpi w terminie 14 dni.
Szczegółowe warunki przetargu można zobaczyć na stronie oferenta:
Ceny wywoławcze netto poszczególnych pojazdów różnią się dość znacznie:
201,202,203,204 – 490 000 złotych
207 – 530 000 złotych
205 – 695 000 złotych
209 – 760 000 złotych
208 – 820 000 złotych
210 – 875 000 złotych
Ceny pojazdów są dość interesujące – najtaniej wyceniono egzemplarze najdłużej pracujące, a najdroższe są te odstawione od dłuższego czasu.
Istotną informacją jest fakt, że lokomotywy sprzedawane są jako jako zdatne do ruchu po przeprowadzeniu napraw P4, a nie z przeznaczeniem do pocięcia na złom. Daje to nikłą nadzieję na dalszą eksploatację maszyn u innego przewoźnika.
Aktualizacja 31.07.2019
Niestety w dniu dzisiejszym „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. poinformowały o unieważnieniu konkursu ze względu na brak ofert.
Właściciel pojazdów próbował później jeszcze trzykrotnie sprzedać powyższe lokomotywy. Bezskutecznie. Osobny post na ten temat możecie przeczytać tutaj.
[…] 205 i od 207 do 210. Wszystkie to egzemplarze po modernizacji (o jej zakresie możecie przeczytać TUTAJ). Nie zmieniono w stosunku do poprzednich ogłoszeń cen wywoławczych. Wcześniej nikt nie […]
PolubieniePolubienie