Modernizacja SP32 z silnikiem MTU (SP32-2XX)

SP32_trzcianka_radziolpl

29 Maja 2012 |Trzcianka| SP32-204 prowadząca TLK 85106 „Lublinianin” z Gorzowa Wlkp. do Lublina opuszcza Trzciankę. Pociąg przed momentem minął się z opóźnionym Regio z Piły do Krzyża prowadzonym SU42-532.

W 1999 roku Przedsiębiorstwo Państwowe „Polskie Koleje Państwowe” ogłosiło przetarg na modernizację lokomotyw serii SP32. Jako wykonawcę wybrano Konsorcjum „Loksmod”, utworzone przez ZNLS Piła, ZNTK Poznań i ZNTK Nowy Sącz. Projekt modernizacji przygotował Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu (późniejszy IPS „Tabor”). Projekt finansowo wsparło „Energetyczne Towarzystwo Finansowo-Leasingowe Energo-Utech”. Planowano przebudować około 100 lokomotyw serii SP32.

Modernizacja obejmowała wymianę oryginalnego rumuńskiego silnika spalinowego M820SR na silnik 12V396TC14 produkcji MTU (Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH – fabryka założona w 1909 roku przez Wilhelma Maybacha). Wykorzystano dotychczasową prądnicę główną. Sterowanie pracą silnika spalinowego odbywa się poprzez nowy elektroniczny kontroler mikroprocesorowy ECS z diagnostyką i ochroną silnika, który współdziała z układem sterowania napędem lokomotywy poprzez procesor sterujący INTELO 118 firmy LOKEL. Zrekonstruowano system hamulca elektrodynamicznego (oryginalny układ hamulca ED był w praktyce nieużywany) oraz ogrzewania pociągu (pozostawiając dotychczasową prądnicę grzewczą). Zastosowano nową tablicę pneumatyczną z IPS Poznań (z zabudowanymi na niej układami: sterowania hamulcem zespolonym i dodatkowym, układami SHP, CA i RS, współpracy hamulca ED z hamulcem pneumatycznym, pneumatycznymi rozrządu oraz piasecznic). Zrekonstruowano kabinę maszynisty – zamontowano nowe okna o nieco zmienionych wymiarach (z szybami z kilkuwarstwowego szkła z naniesioną powłoką grzejną zamocowane w gumowych uszczelkach) z elektrycznymi wycieraczkami ze spryskiwaczem. Nowe pulpity sterownicze zamontowano tak jak do tej pory – w przeciwległych rogach kabiny. Przy każdym pulpicie zamontowano ergonomiczny fotel z wszechstronną regulacją (obrót,pochylenie oparcia,regulacja wysokości,odchylanie podłokietników, przesuw przód/tył). Ogrzewanie kabiny zrealizowano poprzez nagrzewnicę gorącym płynem z układu chłodzenia silnika spalinowego. Nagrzewnica posiada elektryczny wentylator, wymuszający przepływ ciepłego powietrza tak jak w układzie ogrzewania w samochodach. W dachu kabiny zamontowany jest dodatkowo wentylator wyciągowo-tłoczący, co zapewnia sprawną wymianę powietrza. Na wyposażenie socjalne składa się umywalka z ciepłą wodą i szafka ubraniowa.

SP32-2XX_pulpit_radziolpl

Pulpit A zmodernizowanej lokomotywy SP32 od numerów 201 wzwyż. Do nowoczesnej formy (tu już dość wyeksploatowanej) nie pasuje tylko prędkościomierz rejestrujący „Haslera” i „zabytkowy” manipulator radiotefonu „Radmor”.

Lokomotywy otrzymały też instalację przeciwpożarową z wyzwalaniem automatycznym i ręcznym oraz nowe reflektory halogenowe (produkcji POSTEOR Wrocław).

Modernizację pierwszego egzemplarza – lokomotywy SP32-130 (nr fabryczny 25437/1989) wykonano w ZNLS Piła. Prototyp ukończono w październiku 2000 roku, a jeszcze w listopadzie rozpoczęto eksploatację obserwowaną w lokomotywowni Krzyż. Z planowanej setki przebudowano zaledwie 10 lokomotyw. Poniżej zestawienie:

Modernizacja SP32 – silnik MTU 12V396TC14
Lp Oznaczenie po modernizacji Przebudowa z Zakład modernizujący Data modernizacji Data i rodzaj ostatniej naprawy
1 SP32-201 SP32-130 ZNLS Piła 2000 Rev. 31.01.2005 ZNTK Nowy Sącz
2 SP32-202 SP32-046 ZNLS Piła 2001 Rev.XX.01.2007 NEWAG Nowy Sącz
3 SP32-203 SP32-044 ZNTK Nowy Sącz 2001 Rev. 15.12.2006 NEWAG Nowy Sącz
4 SP32-204 SP32-053 ZNTK Poznań 2001 Rev. 28.02.2007 NEWAG Nowy Sącz
5 SP32-205 SP32-113 ZNLS Piła 2001 N.Gł.26.05.2001 ZNLS Piła
6 SP32-206 SP32-043 ZNTK Nowy Sącz 2001 Rev. 29.12.2009 PR Gdynia
7 SP32-207 SP32-062 ZNTK Poznań 2001 Rev. 30.04.2005 ZNTK Nowy Sącz
8 SP32-208 SP32-076 ZNLS Piła 2003 N.Gł. 31.01.2003 ZNLS Piła
9 SP32-209 SP32-110 ZNTK Poznań 2003 N.Gł. 31.01.2003 ZNTK Poznań
10 SP32-210 SP32-128 ZNTK Nowy Sącz 2003 N.Gł. 29.03.2003 Nowy Sącz

Kliknięcie na numer lokomotywy przeniesie nas do strony ze zdjęciem i krótkim opisem.

Tabelka została stworzona praktycznie w całości na podstawie informacji z opisów zamieszczonych na wyżej wymienionych lokomotywach obecnie i w przeszłości. Jak widać po prototypie z ZNLS Piła w 2000 roku poddano modernizacji kolejne sześć maszyn (po dwie w Pile, Poznaniu i Nowym Sączu), a dwa lata później jeszcze kolejne trzy maszyny (po jednej w każdym z trzech zakładów). Dalszej modernizacji zaniechano.

Cztery z dziesięciu pojazdów odstawiono po upłynięciu okresu przebiegu międzynaprawczego – nie zostały skierowane na naprawy rewizyjne. Najdłużej eksploatowanym pojazdem był ten o numerze 206 – naprawę rewizyjną w PR Gdynia (wraz ze zmianą barw na srebrno-wiśniowe) ukończono w 29.12.2009 – w związku z tym lokomotywa miała ważne Świadectwo Sprawności Technicznej do 29.12.2017.

W kwietniu 2014 „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. ogłosiły przetarg na naprawę P4 dwóch sztuk silników spalinowych (typ 12V396TC14 – z lokomotyw o numerach 201 i 207) oraz dwóch silników trakcyjnych (typ MCT 542×258). Były to prawdopodobnie przygotowania do przeprowadzenia napraw rewizyjnych kolejnych dwóch SP32-2XX w PR Krzyż. Ostatecznie jednak przetargi unieważniono i do przywrócenia do ruchu tych pojazdów nie doszło.

Dziękuję kolegom, którzy pomogli mi uściślić jeszcze niektóre z dat. Będę też wdzięczny za dalszą pomoc.
Aktualizacja 19.07.2019
Właściciel wszystkich lokomotyw SP32-2xx – „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. ogłosił pisemny konkurs ofert na sprzedaż 9 z 10 lokomotyw serii SP32 (oprócz SP32-206). Termin składania ofert to 31.07.2019. Rozstrzygnięcie nastąpi w terminie 14 dni.

Szczegółowe warunki przetargu można zobaczyć na stronie oferenta:

https://polregio.pl/pl/przetargi-i-ogloszenia/ogloszenia-o-sprzedazy/sprzedaz-lokomotyw-spalinowych-serii-sp32-prl-250-9-2019/

Ceny wywoławcze netto poszczególnych pojazdów różnią się dość znacznie:

201,202,203,204 – 490 000 złotych

207 – 530 000 złotych

205 – 695 000 złotych

209 – 760 000 złotych

208 – 820 000 złotych

210 – 875 000 złotych

Ceny pojazdów są dość interesujące – najtaniej wyceniono egzemplarze najdłużej pracujące, a najdroższe są te odstawione od dłuższego czasu.

Istotną informacją jest fakt, że lokomotywy sprzedawane są jako jako zdatne do ruchu po przeprowadzeniu napraw P4, a nie z przeznaczeniem do pocięcia na złom. Daje to nikłą nadzieję na dalszą eksploatację maszyn u innego przewoźnika.

Aktualizacja 31.07.2019

Niestety w dniu dzisiejszym „Przewozy Regionalne” sp. z o.o. poinformowały o unieważnieniu konkursu ze względu na brak ofert.

 

 

 

W tworzeniu artykułu korzystałem z publikacji dr inż. Zygmunta Marciniaka z IPS „Tabor”: Zmodernizowana Lokomotywa do ruchu pasażerskiego serii SP32 – konstrukcja i badania.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s