Modernizacja SP32 z silnikiem MTU (SP32-2XX)

SP32_trzcianka_radziolpl

29 Maja 2012 |Trzcianka| SP32-204 prowadząca TLK 85106 “Lublinianin” z Gorzowa Wlkp. do Lublina opuszcza Trzciankę. Pociąg przed momentem minął się z opóźnionym Regio z Piły do Krzyża prowadzonym SU42-532.

W 1999 roku Przedsiębiorstwo Państwowe “Polskie Koleje Państwowe” ogłosiło przetarg na modernizację lokomotyw serii SP32. Jako wykonawcę wybrano Konsorcjum “Loksmod”, utworzone przez ZNLS Piła, ZNTK Poznań i ZNTK Nowy Sącz. Projekt modernizacji przygotował Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Pojazdów Szynowych w Poznaniu (późniejszy IPS “Tabor”). Projekt finansowo wsparło “Energetyczne Towarzystwo Finansowo-Leasingowe Energo-Utech”. Planowano przebudować około 100 lokomotyw serii SP32.

Modernizacja obejmowała wymianę oryginalnego rumuńskiego silnika spalinowego M820SR na silnik 12V396TC14 produkcji MTU (Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH – fabryka założona w 1909 roku przez Wilhelma Maybacha). Wykorzystano dotychczasową prądnicę główną. Sterowanie pracą silnika spalinowego odbywa się poprzez nowy elektroniczny kontroler mikroprocesorowy ECS z diagnostyką i ochroną silnika, który współdziała z układem sterowania napędem lokomotywy poprzez procesor sterujący INTELO 118 firmy LOKEL. Zrekonstruowano system hamulca elektrodynamicznego (oryginalny układ hamulca ED był w praktyce nieużywany) oraz ogrzewania pociągu (pozostawiając dotychczasową prądnicę grzewczą). Zastosowano nową tablicę pneumatyczną z IPS Poznań (z zabudowanymi na niej układami: sterowania hamulcem zespolonym i dodatkowym, układami SHP, CA i RS, współpracy hamulca ED z hamulcem pneumatycznym, pneumatycznymi rozrządu oraz piasecznic). Zrekonstruowano kabinę maszynisty – zamontowano nowe okna o nieco zmienionych wymiarach (z szybami z kilkuwarstwowego szkła z naniesioną powłoką grzejną zamocowane w gumowych uszczelkach) z elektrycznymi wycieraczkami ze spryskiwaczem. Nowe pulpity sterownicze zamontowano tak jak do tej pory – w przeciwległych rogach kabiny.  Przy każdym pulpicie zamontowano ergonomiczny fotel z wszechstronną regulacją (obrót,pochylenie oparcia,regulacja wysokości,odchylanie podłokietników, przesuw przód/tył). Ogrzewanie kabiny zrealizowano poprzez nagrzewnicę gorącym płynem z układu chłodzenia silnika spalinowego. Nagrzewnica posiada elektryczny wentylator, wymuszający przepływ ciepłego powietrza tak jak w układzie ogrzewania w samochodach. W dachu kabiny zamontowany jest dodatkowo wentylator wyciągowo-tłoczący, co zapewnia sprawną wymianę powietrza.  Na wyposażenie socjalne składa się umywalka z ciepłą wodą i szafka ubraniowa.

SP32-2XX_pulpit_radziolpl

Pulpit A zmodernizowanej lokomotywy SP32 od numerów 201 wzwyż. Do nowoczesnej formy (tu już dość wyeksploatowanej) nie pasuje tylko prędkościomierz rejestrujący “Haslera” i “zabytkowy” manipulator radiotefonu “Radmor”.

Lokomotywy otrzymały też instalację przeciwpożarową z wyzwalaniem automatycznym i ręcznym oraz nowe reflektory halogenowe (produkcji POSTEOR Wrocław).

Modernizację pierwszego egzemplarza – lokomotywy SP32-130 (nr fabryczny 25437/1989) wykonano w ZNLS Piła. Prototyp ukończono w październiku 2000 roku, a jeszcze w listopadzie rozpoczęto eksploatację obserwowaną w lokomotywowni Krzyż. Z planowanej setki przebudowano zaledwie 10 lokomotyw. Poniżej zestawienie:

Modernizacja SP32 – silnik MTU 12V396TC14
Lp Oznaczenie po modernizacji Przebudowa z Zakład modernizujący Data modernizacji Data i rodzaj ostatniej naprawy
1 SP32-201 SP32-130 ZNLS Piła 2000 Rev. 31.01.2005 ZNTK Nowy Sącz
2 SP32-202 SP32-046 ZNLS Piła 2001 Rev.XX.01.2007 NEWAG Nowy Sącz
3 SP32-203 SP32-044 ZNTK Nowy Sącz 2001 Rev. 15.12.2006 NEWAG Nowy Sącz
4 SP32-204 SP32-053 ZNTK Poznań 2001 Rev. 28.02.2007 NEWAG Nowy Sącz
5 SP32-205 SP32-113 ZNLS Piła 2001 N.Gł.26.05.2001 ZNLS Piła
6 SP32-206 SP32-043 ZNTK Nowy Sącz 2001 Rev. 29.12.2009 PR Gdynia
7 SP32-207 SP32-062 ZNTK Poznań 2001 Rev. 30.04.2005 ZNTK Nowy Sącz
8 SP32-208 SP32-076 ZNLS Piła 2003 N.Gł. 31.01.2003 ZNLS Piła
9 SP32-209 SP32-110 ZNTK Poznań 2003 N.Gł. 31.01.2003 ZNTK Poznań
10 SP32-210 SP32-128 ZNTK Nowy Sącz 2003 N.Gł. 29.03.2003 Nowy Sącz

Tabelka została stworzona praktycznie w całości na podstawie informacji z opisów zamieszczonych na wyżej wymienionych lokomotywach obecnie i w przeszłości. Dziękuję kolegom, którzy pomogli mi uściślić jeszcze niektóre z dat. Będę też wdzięczny za dalszą pomoc. Do numerów w tabelce sukcesywnie podpinam linki z portretami poszczególnych egzemplarzy.

W tworzeniu artykułu korzystałem z publikacji dr inż. Zygmunta Marciniaka z IPS “Tabor”: Zmodernizowana Lokomotywa do ruchu pasażerskiego serii SP32 – konstrukcja i badania.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s